Поточна аналітика

«Поетапне підвищення» заробітних плат учителів

  • Нещодавно міністерство освіти заявило, що  в 2021 році не збирається виконувати вимоги Закону України «Про освіту» та постанову уряду №822 від 10 липня ще 2019 року, якими було передбачене значне підвищення заробітних плат освітянам ще з 1 січня 2020 року.
  • Натомість в Міносвіти вихваляються «поетапним підвищенням»,у результаті якогопосадовий оклад молодого вчителя без категорії та стажу роботи з 1 січня 2021 року має зрости до 4859 грн. при мінімальній заробітній платі в 6 тис. грн. і з липня 2021-го – до 5265 грн при мінімальній заробітній платні на той час у 6 тис. грн.
  • Це при тому, що відповідно до закону «Про освіту», мінімальний посадовий оклад вчителя найнижчої кваліфікаційної категорії мав би становити 3 мінімальні заробітні платні, або 19,5 тис грн. із 1 липня 2021 року!
  • Такий розрив не лише є неприйнятним, але й свідчить про свідоме невиконання владою ухваленого 3 роки тому закону «Про освіту», яким чітко передбачено, що до 2023 року в результаті поступового підвищення найнижчий посадовий оклад учителів має становити не менше 3 мінімальних заробітних плат.
  • Це може свідчити лише про одне – у В.Зеленського замість обіцяного підвищення заробітних плат учителів не мають наміру виконувати навіть тих рішень, які були ухвалені і поетапно виконувалися за часів попередньої влади.
  • Адже з 2014-го по 2019-го оклад учителя було збільшено більш як у 2,6 рази. Зокрема з 2017 року учителі були просунуті на 2 тарифних розряди по єдиній тарифній сітці вгору (з 8-12 до 10-14 розрядів залежно від категорії). А черговим кроком до наближення мінімального посадового окладу учителів до 3 мінімальних заробітних плат стала урядова постанова 822 про підвищення заробітних плат педагогам до 70% уже з 1 січня 2020 року.
  • Те, що депутати від «Слуги народу», які самі обіцяли «4 тис доларів на місяць», називають відповідні виважені рішення попередників щодо послідового виконання норм закону «Про освіту» не підкріпленим фінансовим ресурсом «популізмом», спростовується досвідом попереднього підвищення заробітних плат освітян, які здійснювалися попередньою владою. Зокрема, лише у 2017-ому році вони були збільшені на 50%.
  • Натомість відсутність 50 млрд. грн. коштів на виконання норм чинного закону і урядової постанови 822 у нинішньої влади, яка водночас збирається витратити більше 155 млрд. грн. лише на будівництво доріг із бюджету наступного року – це проблема пріоритетів та відповідальності.
  • Для виправлення ситуації, коли посадовий оклад молодого українського вчителя в 2021 році буде значно нижчим навіть від мінімальної заробітної платні, необхідно просування освітян по тарифній сітці на 3 розряди вгору (з 10-14 до 13-17 розряду для вчителів), як це уже було зроблено з 1 січня 2017-го на 2 розряди.
  • Це дасть можливість вивести розмір посадового окладу молодого вчителя без стажу роботи на рівень бодай дещо вищий від рівня мінімальної заробітної платні  (6061 грн з 1 січня 2021 року). Іншим кроком має стати відмова від відтермінування виконання постанови 822 і її фінансування в повному обсязі уже з 2021 року.
  • Лише в такий спосіб вдасться не вибитися із графіку поетапного виконання чіткої вимоги підписаного Петром Порошенком у 2017 році закону «Про освіту» і завершити до початку 2023 року виведення мінімального посадового окладу вчителя найнижчої кваліфікаційної категорії на рівень 3 мінімальних заробітних плат.