
Після запровадженя санкцій та фактичної крадіжки росією літаків, які перебували у лізингу у російських перевізників, останні втратили можливість отримувати допомогу з техобслуговування від іноземних компаній.
За повідомленням ЗМІ з посиланням на заяву керівництва Airbus, зазначається, що будь-який постачальник, авіакомпанія чи фірма, що займаються технічним забезпеченням та обслуговуванням, будуть виключені зі списку клієнтів Airbus, якщо поставлять російським авіаперевізникам його деталі.
Усі запроваджені Євросоюзом та США обмеження стосуються і неросійських осіб та організацій, які хотіли б надати деталі та послуги російським партерам.
Сам Airbus не надає російським авіакомпаніям компоненти, інформаційну та технічну підтримку, необхідні для обслуговування літаків. На сьогодні, немає законних способів, якими оригінальні запчастини, документація та послуги могли б потрапити до російських перевізників.
За словами представника Boeing, виробник на початку 2022 р. припинив забезпечувати запчастинами та технічною підтримкою як авіакомпанії, так і організаторів технічного обслуговування в росії.
З 696 авіалайнерів, що працюють у росії, 77% – це літаки Airbus і Boeing; 97% пасажирських перевезень у країні здійснюється західними лайнерами.
Через санкції авіакомпанії змушені займатися «канібалізмом» — розбирати наявні літаки на запчастини. Але річ не тільки в деталях. У звичайній ситуації виробники регулярно інформують авіакомпанії про різні технічні аспекти та виявлені проблеми, надсилають своїх фахівців. Доступ до інструкцій і даних, необхідних для виявлення та усунення несправностей, надається з урахуванням підписки, яку російські перевізники теж втратили. Програмне забезпечення для техобслуговування літаків росіянам тепер теж не постачається та не оновлюється.
російські авіакомпанії намагалися звертатися до інших країн, але США та ЄС намагаються не допустити обходу санкцій. У січні представники Білого дому попередили Туреччину, що її громадянам загрожує в’язниця, штрафи, втрата експортних привілеїв, якщо вони надаватимуть запчастини, послуги з обслуговування та навіть паливо для американських літаків, які здійснюють рейси з росії та Білорусі.
У результаті Туреччина в березні запровадила обмеження для повітряних суден «Аерофлоту», S7 Airlines, Utair, AZUR Air, Pegas Fly, «росії» та «Ямала», які щонайменше на 25% складаються з комплектуючих, виготовлених у США. Дозаправлятися російським літакам, що вилітають із Туреччини, тепер доводиться до Сочі.
Через санкції, якими забороняється обслуговувати російські літаки, ці літаки не пускає до себе навіть Китай.