Поточна аналітика

Влада зриває імплементацію закону про оборонні закупівлі

З 1 січня цього року мав запрацювати закон про оборонні закупівлі, який мав би наблизити Україну до стандартів НАТО. Він, зокрема, передбачає замовлення значної частини зброї і військової техніки на відкритих електронних аукціонах

Однак «зелена влада» продовжує послідовно реалізовувати курс, спрямований на блокування євроатлантичної інтеграції України.

І основна провина за це лежить на В. Зеленському як Верховному Головнокомандувачі ЗСУ та вищій посадовій особі країни, відповідальній за оборонну сферу.

Набувши чинності, закон так і залишається недієвим. тому що не було вчасно затверджено сучасні та ефективні нормативно-правові акти для його імплементації. Реформа оборонних закупівель опинилася під загрозою.

Адже повноцінного функціонування цього закону потрібно ухвалити ще понад 60 підзаконних актів (різноманітних рішень та документів уряду) станом на 1 січня не будуть готові та не пройдуть всі погодження,

Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості і Міністерство оборони не забезпечили розробку та прийняття до 15 лютого 2021 року підзаконних актів, необхідних для реалізації положень ЗУ “Про оборонні закупівлі”. 

З 1 січня старе законодавство, що регламентувало оборонне замовлення, втратило чинність, а дата впровадження нового закону знову переноситься. Спочатку – на середину лютого, а тепер – на невизначений термін.

Таким чином, непрофесіоналізм влади створив в січні-лютому цього року в Україні правовий вакуум, який вкрай ускладнить можливість укладення контрактів на виробництво, ремонт і закупівлю зброї й техніки для ЗСУ, що в умовах війни є неприпустимим і навіть злочинним.

Затримка оборонних закупівель навіть на один місяць зумовить негативні наслідки для всієї оборонної сфери. При цьому під питанням опиняється можливість виконання державного оборонного замовлення (ДОЗ) у 2021 р.

Адже у 2020 р. ДОЗ було зірване попри стабільне законодавство та відсутність правового вакууму. Цю проблему визнали і новий керівник концерну  «Укроборонпром» Ю. Гусєв, і міністр стратегічних галузей промисловості О. Уруський. Однак висновків не було зроблено.

При цьому Д. Шмигаль, не кліпнувши оком, стверджує, що основні підзаконні акти, необхідні для реалізації положень закону про оборонні закупівлі, вже прийняті, а державне оборонне замовлення цього року не зірване.

Тут він або відверто бреше, або плутається в показаннях. Бо Міністерство економіки станом на 3 березня повідомило, що йому на погодження надійшли 15 проєктів постанов Кабінету міністрів України на виконання норм закону «Про оборонні закупівлі», із них дев’ять від Мінстратегпрому і шість – від Міноборони. Із них 13 вже опрацьовані.

У переважної їх більшості відмічені низька якість підготовки, суперечності у текстах і неузгодженості їх положень із законом України «Про оборонні закупівлі». НАЗК заявляє, що виявило корупціогенні фактори в проєктах актів у сфері оборонних закупівель, які були підготовлені спільно Міністерством із питань стратегічних галузей промисловості та Міністерством оборони. Щодо того, скільки часу, за даними Мінекономіки, потрібно відомству для розгляду цих документів і винесення їх на розгляд Кабінету міністрів, не повідомляють.

Відомо також, що 17 лютого Кабінет міністрів прийняв шість з десяти постанов уряду щодо імплементації Закону України “Про оборонні закупівлі”, розроблених Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України. У березні Кабінет Міністрів ухвалив ще дві постанови, які імплементують закон «Про оборонні закупівлі», розроблені Мінстратегпромом.

При цьому Мінстратегпром систематично ігнорує пропозиції незалежних експертів, розробників Закону «Про оборонні закупівлі» та навіть зауваження інших органів влади і НАЗК. Військово-промислову політику формують без будь-якого інформування та залучення суспільства, що суперечить принципам демократичного та цивільного контролю.

У цій ситуації необхідно:

Розблокувати реформу оборонних закупівель, не допустивши при цьому повернення пост-радянських корупційних практик.

Оприлюднити проєкти підзаконних актів, що розроблені для імплементації Закону «Про оборонні закупівлі», і обговорити їх за участі громадськості та профільних експертів.

Врахувати неодноразово надані експертним середовищем критичні зауваження щодо положень цих актів, які унеможливлюють подальшу реформу оборонних закупівель та розвиток оборонно-промислового комплексу.

Ухвалити термінове перехідне законодавство на період введення в дію закону про оборонні закупівлі, щоб розблокувати чинні оборонні контракти.

Встановити нові розумні строки Мінстратегпрому та МО для доопрацювання підзаконних актів з урахуванням висновків НАЗК та інших органів влади.

Ухвалити відповідні кадрові рішення після аналізу ситуації, чому закон не був імплементо Ухвалити термінове перехідне законодавство на період введення в дію закону про оборонні закупівлі, щоб розблокувати чинні оборонні контракти.

Встановити нові розумні строки Мінстратегпрому та МО для доопрацювання підзаконних актів з урахуванням висновків НАЗК та інших органів влади.

Ухвалити відповідні кадрові рішення щодо вищої ланки управління міністерствами після аналізу ситуації, чому закон не був імплементований вчасно.