Поточна аналітика

Будь-які зміни в оподаткуванні повинні бути справедливими. А влада оподатковує тих, хто не має лобістів в урядових кабінетах

«Європейська Солідарність» виступає проти перекладання тягаря вирішення економічних проблем із влади на громадян.

Влада заявляє про те, що їй «не вистачає» 500 млрд грн, 138,7 млрд з яких планували забезпечити підвищенням податків. Було внесено законопроект на 125 млрд грн, при доопрацюванні скорочено до 30. То чи треба насправді підвищувати податки? І з кого?

Будь-які зміни в оподаткуванні повинні бути СПРАВЕДЛИВИМИ і відповідати таким вимогам:

  1. Достовірність потреб.

Влада повинна докладно обґрунтувати потреби в додатковому фінансуванні – а також показати, з яких джерел (окрім підвищення податків) ці потреби планується забезпечити.

  • Маніпулювання цифрами з багатьма нулями – не аргумент, а окозамилювання.
  • Про це свідчить і діяльність уряду з доопрацювання податкових ініціатив. У результаті доопрацювання обсяг планованих надходжень зменшився з 125 млрд грн до 30 млрд. Притому – в основному за рахунок відмови від оподаткування банків. Оподаткування громадян при цьому і далі планують підвищити.
  • Уряд зобов’язаний починати будь-які пропозиції щодо підвищення податків з чіткого розрахунку потреб і способів їх забезпечення.
  1. Скорочення (секвестр) непотрібних витрат.

Цілу низку видатків влади можна скоротити, вивільнивши десятки мільярдів гривень – без шкоди для діяльності держави.

  • Наприклад, 2 млрд грн фінансування «марафону», 0,2 млрд – каналу «Рада», 17 млрд – будівництва доріг, 20 млрд – утримання Офісу Президента, КМУ, Верховної Ради, судів, прокуратури, ДБР тощо, а також індустріальних парків, які насправді є інкубаторами для корупції, або інвестиційних нянь для невідомо ким і як обраних бізнесів.
  • Необхідно обмежити доходи чиновників, радників, представників наглядових рад, державних підприємств, які отримують кошти з Державного бюджету. Дохід таких осіб не може перевищувати виплат військовим на фронті – 100 тис грн. «Європейська Солідарність» давно пропонує застосувати для розрахунку доходів посадових осіб прозору шкалу (законопроект 2750).
  • До того ж, кількість населення в Україні за час повномасштабного вторгнення скоротилась мало не вдвічі. Тобто, кількість споживачів державних послуг суттєво зменшилась. Це означає, що кількість чиновників, контролерів і правоохоронців, а також витрати на них слід теж зменшити.
  • Усі доходи, отримані посадовими особами (включаючи радників), мають декларуватися і бути прозорими.
  1. Повернення коштів громадам із обов’язком спрямовувати їх на підтримку військових.
  • Міністерство фінансів фактично визнало провал ініціативи відібрати у місцевих громад «військовий ПДФО» і централізовано використовувати його на дрони та інші потреби військових.
  • У 2023 році до військових потрапило лише 65% цих надходжень, а за 7 місяців 2024 – взагалі лише 45% (32 млрд грн із 77,3 млрд грн надходжень).
  • Колишній віце-прем’єр з відновлення О.Кубраков також фактично підтверджує марнотратство цих коштів.
  • Кошти мають бути негайно повернуті в громади, з обов’язком спрямувати їх на забезпечення потреб військових частин, за їхнім зверненням. Саме такий підхід пропонувала «Європейська Солідарність» – і час довів його безальтернативність.
  1. Недопущення утворення штучних монополій і формування «нових олігархів».
  • Спроби надмірного оподаткування малого і середнього бізнесу, ФОПів і фермерських домогосподарств (4 група, до 20 га землі і лише члени сім’ї) призведе не до зростання надходжень, а до закриття бізнесу, виходу в «тінь», підвищення безробіття. Заради 1,7 млрд грн додаткових надходжень діяльність цих людей ставиться на межу знищення.
  • А встановлення додаткових платежів з малих продавців пального в роздріб призведе до штучної концентрації на цьому та багатьох інших ринках, появи монополій і зростання «нових олігархів», пов’язаних із владою.
  • У 1990х такий шлях вів до економічної катастрофи, і лише відмова від нього дозволила забезпечити відновлення економіки на початку 2000х. Не варто повторювати помилки минулого.
  1. Прозорість витрачання коштів.
  • Усі надходження на потреби оборони повинні спрямовуватись до окремого Спеціального фонду і витрачатись під чітким парламентським і суспільним контролем.
  • Рекомендації Кабінету Міністрів, на кшталт «розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування надходжень від військового збору до спеціального фонду Державного бюджету України з метою їх спрямування на потреби фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони» – НЕ пройдуть, це чергове окозамилювання від влади.
  • Наполягаємо на чіткому формулюванні норм Бюджетного кодексу ( і ЄС вже їх подала у вигляді змін до законопроекту №11131)
  1. Прозорість роботи державних органів і ліквідація схем ухилення від податків.
  • Уряд має представити нарешті проект реформи митниці – для її ефективної, прозорої діяльності і ліквідації корупційних схем, через які бюджет втрачає сотні мільярдів гривень щорічно.
  1. Справедливість розподілу податкового тягаря.
  • Податкові ініціативи влади ведуть до збільшення податків для найбільш незахищених громадян. Тих, у кого немає «лобістів» у владі.
  • Антисоціальну спрямованість урядових ініціатив добре ілюструє відмова оподатковувати прибутки банків, проте збереження оподаткування громадян.
  • Натомість якщо і підвищувати податки, то – на гральний бізнес, тютюн, алкоголь, велике споживання.

«Європейська Солідарність» подаватиме поправки до податкових ініціатив влади, щоб не допустити руйнівного ефекту для української економіки.