Поточна аналітика

Будь-який закон про НАБУ не буде працювати в умовах, коли Зеленський узурпує владу

Прийняття Верховною Радою України у другому читанні змін до закону про Національне антикорупційне бюро, не має створювати ілюзії щодо незалежності цього органу. Те, що повноваження призначати та звільняти директора НАБУ забрали у президента та передали уряду, нічого не міняє в сучасній владній парадигмі, спрямованій на узурпацію влади і концентрацію її в одних руках. Тим більше, що йдеться про про волю Зеленського, а про виконання рішення КСУ № 11-р/2020 від 16.09.2020.

Так, парламент через процедуру конкурсу з призначення зробив директора НАБУ менш досяжним для Офісу Президента. Але проблема в тому, що КМУ сьогодні є абсолютно несамостійним органом, і у Зеленського контроль над всім складом уряду, а не тільки необхідними для обрання директора НАБУ 2/3.

Надання ж законом №5459-1 НАБУ статусу центрального органу зі спеціальним статусом робить НАБУ ще більш підконтрольним КМУ, зважаючи на режим «координації і спрямування» ЦОВВ з боку Кабміну.

Закон №5459-1 має позитиви: акти НАБУ не юстуються, вони не можуть бути скасовані, структура НАБУ виведена з-під повноважень КМУ. Але звільнення директора НАБУ передається від ВРУ до підконтрольного Зеленському Кабміну, і це небезпечно. Тим більше, якщо «око государєво» ОГПУ повністю підконтрольна Офісу Президента, а підставою для звільнення директора НАБУ є «набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього».