Децентралізація, розпочата при Порошенку 7 років тому, принесла місцевим громадам не лише повноваження, а й фінансові ресурси.
Власні доходи місцевих бюджетів усіх рівнів за час реформи децентралізації при Порошенку зросли в 3,4 рази – з 68,6 млрд. грн. в 2014 році до 244 млрд. грн. в 2018 році. При тому, щороку динаміка росту бюджетів (без врахування трансфертів) – близько 15%. І план по доходах був реалістичний, стабільно виконувався.
Так, у 2018 році доходи місцевих бюджетів були виконані на 100,8% до плану (ріст у порівнянні з минулим роком – 15%) – 244,29 млрд. грн. Подібна ситуація і у 2019 році (бюджет планувався ще при Порошенку і була ще інерція децентралізаційних процесів). Так, у 2019 році доходи місцевих бюджетів були виконані на 101,5% до плану (ріст у порівнянні з минулим роком – 15,7%) – 282,7 млрд. грн.
При Зеленському фінансова основа місцевих бюджетів суттєво «просіла».
У 2020 році надходження по місцевих бюджетах пішли в «мінус». У 2020 році доходи місцевих бюджетів були виконані на 98,4% до плану (ріст у порівнянні з минулим роком – лише 5,4%) – 298 млрд. грн. У 2020 році місцеві бюджети недоотримали 4,7 млрд. грн.
У січні 2021 року ми отримали уже загрозливу ситуацію – місцеві бюджети виконані по доходах лише на 87,6%, місцеві бюджети за місяць недоотримали 3,1 млрд. грн. від плану (динаміка порівняно з минулим оком лише 2,5%).
Варто відзначити, що йдеться про бюджети, на яких сьогодні тримається боротьба з пандемією і які несуть на собі постійний тягар невиконання державою своїх зобов’язань по делегованих повноваженнях.