Поточна аналітика

Бюджетна і податкова система мають бути справедливими і прозорими – тоді вони ссправді забезпечать підтримку військових, а не корупційні схеми

Уряд подав проект змін до бюджету щодо додаткового фінансування у 500 млрд грн до ВР ще 15 липня 2024. Понад півтора місяці влада не відчувала поспіху в ухваленні цих змін – а у вересні вдається про маніпуляцій про «нагальність».

  • Цікаво, що під час розгляду у ВР представник Мінфіну Денис Улютін пояснив прорахунки влади на 500 млрд у плануванні «помилкою в сценарії – бо сподівались, що у 2024 війна закінчиться». А голова бюджетного комітету «слуга» Роксолана Підласа звинуватила в утворенні такої «дірки» … партнерів: мовляв, не надавали допомоги.
  • Тобто, знову по-дитячому звинувачують у власній непрофесійності і прорахунках усіх, окрім себе.

Коли не вистачає ресурсу забезпечити видатки, починати треба не з підвищення податків (і пригнічення економіки), а із зниження непотрібних видатків.

  • «Європейська Солідарність» постійно пропонує ресурс для таких скорочень.
  • Наприклад, 2 млрд грн фінансування «марафону», 0,2 млрд – каналу «Рада», 17 млрд – будівництва доріг, 3 млрд – «кешбек» для «свого» бізнесу, 20 млрд – частина утримання Офісу Президента, КМУ, Верховної Ради, судів, прокуратури, ДБР тощо, а також індустріальних парків, які насправді є інкубаторами для корупції, або інвестиційних нянь для невідомо ким і як обраних бізнесів.
  • Необхідно обмежити доходи чиновників, радників, представників наглядових рад, державних підприємств, які отримують кошти з Державного бюджету. Дохід таких осіб не може перевищувати виплат військовим на фронті – 100 тис грн. «Європейська Солідарність» давно пропонує застосувати для розрахунку доходів посадових осіб прозору шкалу (законопроект 2750).
  • До того ж, кількість населення в Україні за час повномасштабного вторгнення скоротилась мало не вдвічі. Тобто, кількість споживачів державних послуг суттєво зменшилась. Це означає, що кількість чиновників, контролерів і правоохоронців, а також витрати на них слід теж зменшити.

Використання грошей має відбуватися виключно прозоро, під парламентським і громадським контролем.

  • Має бути створений Спеціальний фонд, у якому акумулюватимуться кошти для військових – і прозоро розподілятимуться. «Євросолідарність» подала відповідні пропозиції у вигляді змін до законопроекту 11131).
  • Усі доходи, отримані посадовими особами (включаючи радників), мають декларуватися і бути прозорими.

Необхідно відмовитись від планів додатково оподатковувати дохід українців, які працюють у білу і отримують зарплату и дохід як ФОПи. Пропоноване владою підвищення військового збору, запровадження обігового податку матимуть «кумулятивний ефект» і ветимуть до стрімкого зростання цін.

  • Антисоціальну спрямованість урядових ініціатив добре ілюструє відмова оподатковувати прибутки банків, проте збереження оподаткування громадян – тих, які не мають лобістів у коридорах влади.
  • Якщо і підвищувати податки, то – на гральний бізнес, тютюн, алкоголь, велике споживання.
  • Навіть підвищення податку на додану вартість на 1-2%, як пропонують деякі експерти, матиме менш негативні наслідки: його платять усі, і вплив на ціни буде помірним і визначеним (і самі 1-2%).

Влада у надзвичайно важливому питанні оподаткування і фінансування армії знову зробили все непрофесійно. Апофеозом став розгляд змін до бюдетного кодексу швидше, ніж змін до податків, які мали б частково забезпечити пропоновані урядом зміни.

Такий підхід триватиме і завдаватиме ударів по безпеці та економіці України доти, доки «слуг» не замінить професійний Уряд національної єдності.