Як повідомляє Reuters, починаючи з понеділка, 6 січня 2025 р., китайська група Shandong Port Group оголосила про заборону заходу до своїх портів танкерів, що потрапили під західні санкції.
Зокрема, таким суднам заборонено швартуватися, розвантажуватися чи отримувати будь-які інші портові послуги у портах, якими керує згадана група. Зокрема, мова йде про порти Циндао, Жичжао і Яньтай. Ці порти розташовано в китайській провінції Шаньдун, яка посідає 3є місце в Китаї за обсягами ВВП.
Саме в цю провінцію, як правило, і заходили танкери, що перевозили підсанкційну нафту з рф, Ірану і Венесуели. Загалом через порти провінції надходило близько 20% всього імпорту нафти до Китаю (в середньому понад 1,7 млн. барелів на добу).
Така реакція Китаю має стати додатковим стимулом для країн Заходу звернути увагу і на інші судна тіньового танкерного флоту рф, які ще не потрапили під санкції. Нагадаємо, що станом на початок 2025 р. під санкціями перебувало 180 танкерів, які, як вважається, перевозили підсанкційну російську нафту. З них близько сотні були змушені припинити співпрацю з рф після потрапляння в санкційні списки.
Загальний тіньовий танкерний флот, за підрахунками аналітиків Lloyd’s List Intelligence, складає 669 танкерів. З них активно перевозять російську нафту 40-50% цих танкерів.
Нагадаємо, ще на початку грудня 2024 р. Bloomberg повідомляв, що адміністрація Президента США Джо Байдена, чиї повноваження завершуються за 10 днів, розглядає можливість перед завершенням терміну, запровадити значно більш жорсткі санкції проти російської нафти – за іранським зразком.
Серед іншого, передбачається, що під ці санкції можуть додатково потрапити ще близько сотні танкерів з тіньового флоту рф.
Позиції нового Президента США Д.Трампа щодо нафтових санкцій проти рф можуть не відрізнятися від вище згаданих позицій адміністрації Байдена.
Адже у енергетичній сфері Трамп хоче максимально посилити видобуток і експорт американської нафти. Тому навряд чи в нього буде політичний інтерес, аби поспішати зняти санкції з країни-конкурента на світовому ринку нафти. Єдине, на руку рф могло б зіграти можливе подальше посилення санкцій проти Ірану через конфлікт з Ізраїлем – ставлення Трампа до Ірану, імовірно, буде більш жорстким, ніж до рф.
Імовірно, Китай розуміє цей момент і намагається запобігти додатковій ескалації торговельних проблем з США через російську нафту.
Минулого року Китай неодноразово демонстрував, що він готовий іти на поступки жорсткій позиції США проти спроб рф обходити західні санкції. Зокрема, найсильніше така позиція проявилася в фінансовому секторі після того, як Президент США у грудні 2023 р. надав Міністерству фінансів США можливості запроваджувати санкції проти іноземних фінансових установ, які проводять платежі в інтересах військово-промислового сектору рф або підсанкційних осіб. Китайські банки протягом майже всього 2024 р. активно блокували і гальмували платежі в інтересах російських компаній.
І от тепер аналогічний підхід спрацьовує вже в сфері використання портової інфраструктури.