Поточна аналітика

Через масову втрату справного авіапарку в рф змушені звертатися до інших країн, щоб ті організували власними літаками внутрішньоросійські авіаперевезення

Мінтранс рф веде переговори щодо залучення авіакомпаній Казахстану до перельотів усередині росії через загрозу дефіциту літаків у російських перевізників.

Йдеться про каботажні перевезення, коли іноземна авіакомпанія здійснює польоти між населеними пунктами іншої країни.

При цього міністр транспорту Старовойт повідомив, що переговори ведуться з іншими країнами, але називати їх не став.

Адже російські літаки, що залишилися без технічної підтримки західних виробників, масово ламаються під час польотів.

Особливо різко зросла кількість авіапригод після запровадження санкцій США. За підрахунками дослідницької компанії Jacdec, 2023 року було зафіксовано не менше 74 різних поломок літаків у повітрі порівняно з 36 у 2022-го.

А у 2024 році ситуація лише погіршилася. Загалом з 2022 року в російській авіації сталося понад 190 льотних пригод: відмови двигунів, колеса і пневматика, що лопнули, несправності гідравліки і системи кондиціювання.

Зокрема авіакомпанія S7, найбільший приватний авіаперевізник росії, планує виводити з експлуатації парк літаків Airbus A320neo з двигунами Pratt & Whitney, повідомив голова Росавіації Дмитро Ядров.

За його словами, двигуни американської компанії Pratt & Whitney стало неможливо ремонтувати та обслуговувати через санкції.

При цьому зараз із авіапарку S7 у 103 літаки 31 борт, тобто третина повітряного флоту компанії, належить сімейству Airbus A320neo.

Спроби якогось суттєвого імпортозаміщення парку літаками власного виробництва повністю провалені. А вартість їх будівництва не лише вища, аніж закордонних аналогів, але й останнім часом стрімко зростає через проблеми з пошуком комплектуючих в умовах санкцій, а також виразним дефіцитом кваліфікованих кадрів.

Наприклад у  2022 році на Казанському авіазаводі було запущено виробництво 20 літаків Ту-214, до 2030 року планувалося побудувати ще 70. Пізніше глава уряду Татарстану Олексій Песошин пообіцяв зібрати лише 3 літаки в 2023 році, але не було зібрано жодного.

Тим часом завод, який має розпочати випуск Ту-214, поскаржився на відсутність верстатів та кадрів.

2023 року віце-прем’єр Денис Мантуров пообіцяв передати «Аерофлоту» 11 літаків протягом року, проте авіакомпанія також нічого не отримала і відмовилася від покупки. У виробництво Ту-214 було вкладено ₽42 млрд., цього року завод запросив ще ₽96 млрд.

Вартість літака «Байкал», який має замінити застарілий Ан-2, також різко подорожчав. Нині його очікувана ціна становить уже 455 млн. Рублів. При тому, що в 2019 році Мінпромторг вказував, що його ціна має бути не вищою за 120 млн. рублів. Таким чином, за 6 років літак подорожчав у 3,8 рази.

А коментуючи цього року збільшення собівартості російських літаків МС-21 та SJ-100, гендиректор ПАТ «Об’єднана авіабудівна корпорація» Юрій Слюсар відверто заявив, що собівартість перших випущених літаків «не виявиться порівнянною з Boeing та Airbus, тому що це просто неможливо».

На цьому тлі найбільшими досягнення російського авіапрому наразі виглядають «прориви» в ремонті окремих вузлів іноземної техніки. Зокрема авіакомпанія S7 Technics (входить до S7 Group) запевняє, що освоїла капремонт авіадвигунів CFM56-5B та 7B, що використовуються на літаках сімейств Boeing 737 та Airbus A320.

  • Втім усе це не вирішило проблеми і в рф змушені звертатися по допомогу до авіакомпаній з інших країн, аби вони забрали собі навіть деякі внутрішньоросійські рейси.