Поточна аналітика

Чергова спроба «команди Зеленського» зґвалтувати Конституцію задля контролю над НАБУ

«Слуги народу» збираються у неконституційний спосіб усунути прогалини законодавства щодо НАБУ, які виникли внаслідок  рішень КСУ від 28 серпня та 16 вересня 2020 року.

Відповідно до цих рішень, повноваження Президента щодо призначення очільника НАБУ визнано неконституційними. Під прикриттям означеної мети відбувається спроба створити можливості для опосередкованого впливу Зеленського на діяльність антикорупційного органу.

Задля цього у Верховну Раду внесені законопроекти 5459, 5459-1 авторства Д. Арахамії, які демонструють повне нерозуміння «слугами» основ конституційного права.

Законопроектами пропонується змінити статус НАБУ з державного правоохоронного органу на орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, та призначати директора НАБУ на конкурсній основі (комісія: 3 від КМУ – 3 від РНБОУ). Однак в результаті буде створено химерний покруч, правове регулювання якого буде знову суперечити чинній Конституції України.

У цих законопроектах, які відрізняються лише нюансами, головну небезпеку несуть такі положення:

Конституція України не передбачає існування в державному механізмі (апараті) органів виконавчої влади із спеціальним статусом, які здійснювали б відповідні функції поза межами системи органів виконавчої влади.

Формально директор буде призначатися Кабінетом Міністрів, але Президент матиме вплив на обрання керівника даного центрального органу виконавчої влади – через РНБО, яка останнім часом перетворилися на орган позасудових розправ.

Намагання наділити РНБО функціями участі у формуванні органів державної влади, яке не відповідає його статусу як координаційного органу.

Водночас, відбувається обмеження повноважень КМУ щодо утворення, реорганізації та призначення керівництва НАБУ (уже в статусі спеціального ЦОВВ), що може бути розцінене як таке, що не відповідає положеннями Конституції України у питаннях утворення і функціонування центральних органів виконавчої влади.

Натомість «слуги» фактично скасовують механізм формування конкурсної комісії, який гарантував обрання незалежного керівника Бюро. Передбачене законопроектом дострокове звільнення чинного директора бюро поза передбаченими чинним законодавством підставами відкриває простір для тиску на НАБУ та політично вмотивованих рішень.

Кордун О. О., директор Європейського інституту,

науковий співробітник Інституту всесвітньої історії  НАН України