Поточна аналітика

Небезпечна імітація, а не реальне народовладдя

Законопроект №3612, який пропонує ОП прийняти парламенту, – це політичне мило, яке не дасть виборцям нічого, крім беззмістовних дебатів на провладних ток-шоу. Жодних додаткових механізмів впливу на безпосередню демократію це мати не буде.

Будь-яка народна ініціатива, яка народиться не на Банковій, чи в Офісі СН, має всі шанси бути похована ще в зародку.

Насамперед, законопроект №3612 блокує будь-які можливості зібрати 3 млн. підписів за референдум за народною ініціативою. Так, відповідно до частини п’ятої статті 30, при створенні ініціативної групи (яка має організувати збір підписів) всеукраїнського референдуму за народною ініціативою Центральна виборча комісія своїм рішенням направляє на збори громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою представника (представників) для посвідчення факту проведення зборів. Таким представником Центральної виборчої комісії може бути член Центральної виборчої комісії, працівник Секретаріату Центральної виборчої комісії або регіонального чи територіального представництва Центральної виборчої комісії. Але закон нічого не каже, а що буде, якщо представник ЦВК не з’явиться на збори і не посвідчить факту проведення зборів. Це означає, що ЦВК однозначно порахує відсутність свого представника як порушення процедури.

Далі законопроект так посилює ЦВК, що вона стає на рівні з Президентом і КСУ. Згідно з частиною першою статті 31, якою регламентується реєстрація ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, Центральна виборча комісія у десятиденний строк здійснює аналіз дотримання вимог цього Закону під час утворення ініціативної групи, а також аналіз документів, передбачених частиною чотирнадцятою статті 30 цього Закону, на предмет їх відповідності вимогам цього Закону, Конституції України та приймає постанову про реєстрацію ініціативної групи або про відмову в реєстрації ініціативної групи із зазначенням мотивів такого рішення. Фактично, ЦВК отримує повноваження тлумачити Конституцію і «виявляти» відповідність чи невідповідність.

Якщо ЦВК виявила «невідповідність» Конституції, то це дозволяє зупинити процес реєстрації ініціативної групи і відтермінувати, фактично, на дуже тривалий термін. «У разі виявлення ознак невідповідності Конституції України питання, що пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, Центральна виборча комісія приймає постанову про зупинення процедури реєстрації та звертається до Президента України із клопотанням про направлення до Конституційного Суду України конституційного звернення щодо конституційності питання, що пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою». Тільки на направлення клопотання до КСУ закон дає Президентові 40 днів. І так по кожній ініціативній групі!

І власне до питання, хто рахує голоси. Є великі сумніви щодо процедури формування окружних і дільничних виборчих комісій. Так, до ВК обов’язково включається особи, які представляють партії, що мають фракції у парламенті, при тому, що представник ініціативної групи може бути лише один. Це створює ризики того, що у комісіях можуть переважати опоненти референдуму. Оскільки, на сьогодні провладних партій у парламенті – 3, плюс ОПЗЖ може виступати союзником партії влади.

Звичайно, в сучасних умовах все було б по-іншому, якби референдум був організований з допомогою цифрових технологій. Але в залежність від ЦВК поставлене питання і впровадження цифрових технологій. Так, положення щодо підтримки народної ініціативи шляхом подання заяв в електронній формі, обов’язку ініціативної групи передати до Центральної виборчої комісії підписні електронні дані, набирають чинності з дня, наступного за днем прийняття Центральною виборчою комісією рішення про введення в експлуатацію автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи. Іншими словами, ЦВК може скільки завгодно не приймати таке рішення, що не дозволить оптимізувати референдумні процедури за рахунок цифрових технологій.

Ну, і врешті, «останній аргумент» Зеленського. Щоб провести референдум, потрібно кошти. Монобільшість посто не закладе в Держбюджет кошти на референдум.