Поточна аналітика

Експорт бензину і дизпалива з рф знижується, дисконт на російську нафту URALS зростає

Протягом минулого місяця почали різко знижуватися обсяги експорту бензину з рф.

Цьому сприяли удари українських безпілотників по російських НПЗ (Волгоград, Туапсе), нафтобазах (Брянська область), по терміналу Новатека в Усть-Лузі Ленінградської області (термінал працює з газом, але виробляє у т.ч. керосин, дизельну фракцію, мазут, тощо). Утім, імовірно, найбільший вплив мала аварія на Нижньоновгородському НПЗ («Лукойл») – там вийшла з ладу одна з двох установок каталітичного крекінгу. І швидко її полагодити не вдається – у т.ч. через те, що доступ до західних запчастин і спеціалістів обмежений санкціями. А цей НПЗ є основним постачальником високооктанових бензинів до західної частини рф, у т.ч. до Москви.

Відповідно, значна частина нафтопереробників рф зараз «добровільно-примусово» спрямовує частину нафтопродуктів, призначених для експорту, на внутрішній ринок.

Так, за даними російського «Коммерсанта», у січні 2024 р. експортні поставки російського бензину за кордон впали в річному вимірі на 31,5% – до 442,3 тис. тонн. Майже усі великі виробники (крім Роснєфті) були змушені різко знизити експорт, у т.ч. «Лукойл» – в 6 разів (до 201 тис. тонн), «Газпром нєфть» – на 23% (до 52 тис. тонн).

російський Інтерфакс дає ще глибші відсотки падіння – експорт бензину за січень впав на 37%, експорт дизпалива – на 23%.

При цьому прогнози на лютий 2024 р. – ще гірші для рф – адже у січні ринок ще не повністю відчув весь ефект від проблем НПЗ.

Нагадаємо, що з експортом бензину з рф були проблеми ще восени, коли наприкінці вересня 2023 р. уряд рф запровадив тимчасову заборону на експорт – через дефіцит на внутрішньому ринку. В середині листопада заборону було знято. І хоча у грудні 2023 р. показники експорту нафтопродуктів були доволі високими – орієнтовно в середньому по 2,4 млн. барелів на добу, утім в його структурі домінували в основному дизель, газойль, мазут. По бензину станом на середину грудня 2023 р. експорт фіксувався на рівні лише 73 тис. барелів на добу з тенденцією до уповільнення.

В основному російський бензин по морю доставляли до країн Північної Африки, а також до Нігерії.

Також фіксується підвищення біржевих цін на бензин – за січень 2024 р. вони зросли приблизно на чверть – через дефіцит пропозиції.

Утім це не єдина і навіть не головна проблема для експорту нафти і нафтопродуктів з рф. Протягом останніх місяців рф зіткнулися з тенденцією, яку поки що не можуть переламати: дисконт на російську нафту URALS зростає і, відповідно, ціна на неї падає.

Надії рф на те, що світові ціни на нафту підуть угору – під впливом війни на Близькому Сході і блокування частини Червоного моря єменськими хуситами також поки що не справджуються. Якщо наприкінці січня BRENT торгували на рівні близько 82 доларів за барель, то вже на початку лютого ціна пішла нижче 80 доларів, а вчора це було трохи нижче 77 доларів за барель.

Але найгірше для рф – дисконт на URALS порівняно до BRENT, який в середині 2023 р. поступово скорочувався, з осені знову почав розширюватися. Найбільш імовірно – через ризики західних санкцій за перевезення російської нафти. Відповідно, за підрахунками Міністерства фінансів США, зараз дисконт URALS складає близько 40% – або близько 18-19 доларів (для порівняння, у жовтні 2023 р. це було близько 13 доларів на барелі). Відповідно, ціна URALS – під впливом поступового зниження BRENT і розширення дисконту – поступово рухається до цільового показника встановленої ще наприкінці 2022 р. цінової стелі у 60 доларів.

За підрахунками російського мінекономрозвитку, за період з 15 грудня 2023 р. до 14 січня 2024 р. середня ціна URALS складала 62,55 доларів за барель (для порівняння, у липні 2023 р. барель URALS продавали за 83 долари).