Поточна аналітика

Експертний fact-checking послання В.Зеленського до парламенту: виявлено маніпуляції, перекручування та відверту брехню

ЕКОНОМІКА

«Облікова ставка НБУ знижена до рекордних 6,5%. Це дає іпотеку під 10%».

  • За інформацією НБУ, облікова ставка 12.06.2020 складає 6%. Проте зниження облікової ставки з 30% відбувалося, вже починаючи з середини 2015 року. На середину 2019 року ставка становила 17%. Не варто також забувати про ефективне очищення банківського сектору в 2015-2017 роках.
  • Проте, зниження облікової ставки не призвело до зниження ставок по кредитам до 10% та інших кредитів. Зокрема, за даними НБУ:
    • середня процентна ставка у гривні за споживчими кредитами за січень-серпень 2020 року становила – 33.4% (середня за 2016 – 31.6%, 2017 – 30%, 2018 – 31.3%, 2019 – 32.6%);
    • середня процентна ставка за іпотечними кредитами за січень-серпень 2020 року становила – 14.7% (станом на серпень – 12,5%), (середня за 2016 – 12.4, середня за 2017-2019 приблизно 17.4-17.5%).
  • За даними ЗМІ, середня ефективна ставка за обраними кредитами на купівлю житла на вторинному ринку в банках України на жовтень 2020 року становить 14,43%, на новобудови – 15,08%, під заставу нерухомості – 20,37%.
  • Тобто реальна ситуація не така райдужна, як нам намагався розповісти Володимир Зеленський.

«Програма 5-7-9 % дозволила видати кредити на 10 млрд грн.»

  • За даними Мінфіну: Від моменту старту Програми «Доступні кредити 5-7-9%» уповноважені банки видали 4577 позики на загальну суму в 10,815  мільярда гривень. З них 7,940 мільярда гривень були видані в якості рефінансування попередньо отриманих позик, 2,155 мільярда підприємці отримали на капітальні інвестиції та 721 мільйонів гривень в якості антикризових кредитів під 3%. Тобто основна сума виданих коштів йде на погашення попередніх кредитів, а не на розвиток.
  • На практиці пільгові кредити не були доступними для всіх підприємств. Кожному четвертому (27%) опитаному проєктом Unlimit Ukraine Європейської Бізнес Асоціації підприємцю відмовили в участі в програмі. Заявники мали проблеми передусім зі складною бюрократичною процедурою – 33%.
  • Для багатьох підприємців, які формально відповідають встановленим критеріям, отримати кредит виявилося нереальним. Адже банки, які долучилися до реалізації програми, мають власні додаткові вимоги до позичальників. І ці умови можуть змінюватися навіть під час розгляду заявки на кредит. У результаті з 700 тисяч малих і середніх підприємств України пільгові позики станом на кінець літа отримали тільки 2,5 тисячі.
  • Приблизний масштаб відмов показує повідомлення Мінфіну за 12 червня. На той час українські підприємці подали до банків 24,7 тисячі заявок на дешеві кредити, з них лише 3 500 пакетів документів відповідали формальним вимогам банків. Але після їхнього розгляду 1 509 заявок були відхилені, визнає Міністерство фінансів. Отже, з лютого по червень кредити «5–7–9%» отримали близько 8% від усіх тих, хто звернувся до банків.
  • Про реальну недоступність кредитів свідчить і експеримент «Економічної правди», кореспондент якої так і не зміг отримати пільгового кредиту. Автор матеріалу робить висновок, що програма «Доступні кредити 5-7-9%» не придатна для створення бізнесів, залучення в підприємницьке середовище більшого кола осіб та збільшення кількості мікро- і малих підприємств, що працюють в реальному секторі економіки.
  • Програма, яка мала на меті підтримку нових бізнесів (які справді найбільше потребують її) виродилася, фактично, у фінансування успішних, давно існуючих бізнесів.
  • Але навіть тут для отримання кредиту існують численні перешкоди. Яскравий приклад – Леонід Остальцев – ветеран війни на Донбасі, засновник мережі «Ветерано Піца» і об’єднань підприємців-ветеранів – від початку своєї роботи є законослухняним і успішним бізнесменом. Але отримати пільговий кредит на додаткові обігові кошти під час «коронакризи» він так і не зміг.
  • Така ситуація пов’язана з тим, що гроші фонду пішли, передусім, на «лікування» підприємств під вимушеного простою, а не створення нового бізнесу та робочих місць. Лише 6% новостворених підприємств змогли приєднатися до програми доступного кредитування. Тобто, жодного розвитку – лише проїдання.
  • Станом на початок серпня були видані 3,2 млрд. грн. кредитів на рефінансування поточних заборгованостей, а також 60 млн. грн. на поповнення коштів для покриття постійних витрат бізнесу. При цьому обсяг інвестиційних кредитів за весь період склав лише 862 млн. грн. І це при тому, що кредитування для розвитку бізнесу залишається найбільш затребуваним в Україні.
  • Безумовно, підтримка малих компаній в умовах кризи є надзвичайно важливою, але на це і мали б піти гроші Фонду протидії коронавірусу. Але тимчасовим урядом Зеленського-Шмигаля  знову проігноровано довгострокову мету, зокрема розвиток малого підприємництва як потужного локомотиву економічного зростання в умовах кризи.

«Треба зменшити частку держави в економіці»

  • За даними Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Питома вага державного сектору економіки у відсотках за 2015-2020 роки становить:
  • 2015 – 11.3%; 2016 – 11.1%; 2017 – 9.4%, 2018 – 8.9%, 2019 – 8.3%, І півріччя 2020 – 11.5. Тобто Президенту Володимиру Зеленському вдається лише збільшити частку держави в економіці держави.

Будівництво Запорізького мосту

  • Будівництво Запорізького мосту триває з 2004 року. Задовго навіть до старту передвиборчої кампанії Володимира Зеленського – ще 19 лютого 2018 року – правий берег Запоріжжя та острів Хортицю було з’єднано 450 метровою металевою конструкцією мосту. За словами фахівців, будівництво металевої основи, що відбувалося методом так званого насування у кілька етапів, – найскладніша частина проекту. Роботи тривали з 2014 року і до початку 2018-го року були виконані на 100%. Натомість будівництво мосту за Зеленського це тільки розпочатий, далекий від завершення процес. Треба ще зачекати і побачити, що буде в результаті.

Будівництво нового корпусу Охматдиту

  • Будівництво нового корпусу Охматдиту тривало з 2011 року, але було зупинене у 2013 році. І саме в 2016 році за попередньої влади були знайдені фінансові можливості для поновлення будівельних робіт. Уже в 2018 році було уведено перший комплекс, який за рік роботи до приходу до влади Зеленського давав можливість надавати необхідне лікування, а інспектування об’єкту в червні 2019 року виявило високий рівень його готовності.
  • Та й той факт, що будівельні роботи повністю завершилися у березні 2020 року добре ілюструє, що їх завершення здійснювалося головним чином в межах видатків ще бюджету 2019 року, який був ухвалений попередньою владою.
  • Таким чином майже усе будівництво нового корпусу Охматдиту було проведене саме в 2016-2019 роках, а Зеленський отримав можливість лише перерізати стрічки і тепер привласнює собі результати чужої праці.

Стокгольмський арбітраж

  • За Зеленського розпочалося звільнення і кримінальне переслідування осіб, причетних до успішних міжнародних судів України. Зокрема, команда Зеленського розпочала репресії проти команди «Нафтогаз Україна».
  • Аудит Державної аудиторської служби і відкрите кримінальне провадження за звинуваченнями у державній зраді – спроба усунути з «Нафтогаз Україна» групу менеджерів на чолі з А.Коболєвим, яка з 2014 року провела перезавантаження стосунків «Газпрому» і «Нафтогазу», результатом чого стало не лише фінансове оздоровлення «Нафтогаз Україна», а й багатомільярдні збитки «Газпрому». Десятки мільярдів доларів недоотримав російський монополіст, на кошти якого ведеться війна проти України.
  1. «Нафтогаз» розпочав переможний судовий процес у Стокгольмському арбітражному суді у 2014 році, який приніс Україні величезні вигоди. Так, Арбітражний суд повністю відхилив ретроспективні вимоги Газпрому на суму 56 млрд.дол. згідно з положенням «бери або плати» (що встановлює зобов’язання здійснити оплату за невідібрані обсяги газу) за 2009–2017 роки. Це ті кошти, які Україна мала за «тимошенківським договором» сплатити Росії;
  2. Нафтогаз саме з часів президенства Порошенка домігся перегляду в бік зменшення ціни газу відповідно до ринкових умов, а також компенсації за переплату за періоди після квітня 2014 року. Завдяки перегляду контрактної ціни Нафтогаз зекономив 1,8 млрд дол. на закупівлі газу, придбаного у 2014–2015 роках;
  3. Стокгольмський арбітраж також задовольнив вимоги Нафтогазу щодо компенсації у сумі 4,63 млрд дол. за недопоставку Газпромом погоджених обсягів газу для транзиту. І це тільки частина реальних перемог Нафтогазу у спорі з Газпромом;
  4. врешті, саме при президентові Порошенку Нафтогаз почав демонструвати чистий прибуток.
  • Державна аудиторська служба не знайшла жодних розкрадань на суму 74 млрд.грн. Вона знайшла, що ці кошти (дивіденди) використав для формування резервів по боргах. Борги – це облгази; якщо не буде цих резервів, то опалювальний сезон буде під загрозою.
  • Варто відзначити, що переслідування команди «Нафтогазу» – персональний проєкт Зеленського. «Наїзд» на Нафтогаз Держаудитслужби був розпочатий ще  за уряду Зеленського-Гончарука, після зміни уряду – цей аудит продовжився і, як стверджують інформовані джерела, Шмигаль на його проведення не мав жодного впливу. Кримінальне провадження за фактами, які нібито викрила ДАС, відкрило не НАБУ, не ДБР, а «непрофільна» СБУ, очолювана другом дитинства Зеленського І.Бакановим. Зеленський не вперше задіює Баканова в «наїздах» на великі підприємства – досить згадати провадження по «екоциду», яке відкрила СБУ проти Міттал Стіл Кривий Ріг.

НАЙГОЛОВНІШЕ

Про те, що Зеленський не сказав

  • Про різке падіння ВВП ще до пандемії
  • Про повний провал з наповненням Державного бюджету
  • Про виконання обіцянок перед Коломойським за його підтримку на президентських виборах
  • Про нецільове використання фонду боротьби проти коронавірусу на «Велике  будівництво»
  • Про те, будівництво доріг за Зеленського, внаслідок корупції, збільшилося у понад 2 рази
  • Про відновлення корупційних схем на митниці і на державних підприємствах – за півтора року державні підприємства, які працювали з прибутком, зараз у збитках
  • Про зрив операції із затримання найманців ПВК Вагнера, що перешкодило великому обміну українських полонених
  • Про те, що через Зеленського ми стали фігурантами імпічментного скандалу і мало не втратили двопартійну підтримку у США