Поточна аналітика

Основи державності України в небезпеці

  • 27 жовтня 2020 року за поданням 48 народних депутатів Конституційний Суд України визнав неконституційними окремі положення антикорупційного законодавства, що викликало значний резонанс у активної частини суспільства. 
  • В ніч з 29 на 30 жовтня В.Зеленський вніс до Верховної Ради законопроєкт, яким, всупереч положенням Конституції, запропонував припинити повноваження суддів КС, визнати його рішення про декларування «нікчемним» та скасувати відповідні зміни до ЗУ «Про запобігання корупції».
  • Зараз активно використовується тактика, яку можна назвати (за аналогією з кіберзлочинами) «атакою на хибний об’єкт» чи «каналізацією агресії». Ситуація навколо КСУ в цілому – це тактика відвернення уваги громадян від інших нагальних питань, які постали перед Україною: війна з Росією, тотальна недовіра до влади, ефективна протидія епідемії коронавірусу, засилля проросійських елементів у владі, корупція у найближчому оточенні президента тощо. Це перенаправлення народного гніву на неналежний об’єкт – Конституційний Суд України замість того, аби вирішувати означені проблеми.
  • Українцям намагаються нав’язати думку про нібито наявність конституційної кризи, спричиненої рішенням КСУ, а також  створити враження, що співпраця України з МВФ, Світовим банком, ЄБРР та ЄС може бути зупинена через рішення Конституційного суду України.
  • Небезпечний прецедент, закладений політичним рішенням минулого року,  –  роспуск парламенту без належних правових підстав – став першим кроком до руйнування основ державності в Україні. Адже демократична держава – це передусім інститути і процедури.
  • В прямому ефірі програми «Свобода слова на ICTV» 2 листопада В.Зеленський публічно зізнався, що у офіційному спілкуванні з головою КСУ фактично тиснув на нього, вказуючи незалежному органу конституційної юрисдикції на якісь «червоні лінії», які він не має переходити. При цьому до купи були змішані як певні демократичні цінності та інтереси держави (Вищий антикорупційний суд, земельна реформа), так і особисті інтереси В.Зеленського та його партії («те, що я обіцяв як президент, ми обіцяли як партія»). Також президент розповів, чи готовий розпустити Верховну Раду, якщо вона не підтримає його законопроєкт про «перезавантаження» Конституційного суду України.
  • На думку експертів, Потрібно оперативно зміни в закон про декларування, де передбачити виведення з-під повноважень НАЗК суддів (це ключове зауваження КСУ), прийнявши нову редакцію цього закону, і таким чином розблокувати всю антикорупційну діяльність. Далі – розробити механізми антикорупційного контролю щодо суддів і ухвалити їх у вигляді окремого спеціального закону.
  • Протягом кількох місяців «криза» буде подолана. За цей час потрібно розробити/удосконалити процедури конкурсного відбору конституційних суддів, вивівши таким чином їх з-під політичного впливу, та призначити до кінця року суддів на існуючі вакансії, що значно оздоровить суд.