
Як повідомляє Reuters, індійські компанії різко скоротили заплановані обсяги закупівлі російської нафти після 5 грудня 2022 р. Зокрема, оператор найбільшого у світі нафтопереробного комплексу Reliance Industries та державна компанія Bharat Petroleum не розмістили жодного замовлення на російську нафту з навантаженням після 5 грудня.
Зокрема, Reliance Industries занепокоєна можливою реакцією іноземних банків на транзакції з російською нафтою, оскільки компанія сильно пов’язана із західною фінансовою системою і продає за кордон власні продукти нафтопереробки. До того ж ще чітко не визначені механізми обмеження ціни і розміри «цінової стелі» на російську нафту.
Також, починаючи з наступного місяця, суттєво уповільнили імпорт російської нафти і китайські нафтопереробні заводи. За словами трейдерів, поки що китайським кінцевим споживачам було продано близько 5-7 вантажів ESPO Blend із завантаженням у грудні, що становить невелику частину від середнього обсягу близько 30 партій, які росія експортує щомісяця.
Різко знизилися і премії на поставках російської нафти до китайських НПЗ з навантаженням у грудні. Якщо ще два тижні тому премія сягала близько 2,7 доларів за барель вище за лютневу ICE Brent, то зараз йдеться про 1,7-1,9 доларів.
Китайські державні нафтопереробні компанії (зокрема, Unipec, Zhenhua Oil і China Оil) які ще в жовтні демонстрували рекордні за останні 2 роки закупівлі російської Urals (до 340 тис. барелів на добу) зараз суттєво згортають закупівлі російської нафти, аби уникнути санкційних ризиків. Ці компанії за попередні місяці змогли, з одного боку, накопичити запаси російської нафти на період невизначеності (передовсім, на грудень 2022 р.), з іншого боку, нафтопереробники формують альтернативні (хоч і дорожчі за російські) поставки нафти з Бразилії і країн Західної Африки.
За прогнозами Reuters, скорочення попиту з боку Індії і Китаю змусить рф знижувати ціни (застосовуючи традиційно політику доволі значних знижок) і шукати нових покупців. Утім також не можна виключати і можливості скорочення видобутку в рф, зважаючи на можливі проблеми з транспортуванням, страхуванням і фінансуванням танкерів, що перевозять російську нафту.
У свою чергу, Німеччина зараз активно переорієнтовує свої НПЗ, які отримували нафту з нафтопроводу «Дружба», на поставки близькосхідної і норвезької нафти через нафтовий термін у польському порту Гданська (дозволяє перевалку до 23 млн. тонн на рік), меншою мірою – через німецький порт у Ростоку. Німеччина у вересні 2022 р. взяла під контроль НПЗ у Шведті, більша частина акцій (54,2%) якого належить «Роснєфті» і який працював на нафті з «Дружби» (також на цій нафті працював інший німецький НПЗ у Лойні). Зараз на купівлю контрольного пакету акцій НПЗ у Шведті претендує Orlen.