Поточна аналітика

Ініціативи «ЄС»: Створити спеціальний міжнародний трибунал ООН для притягнення Росії до відповідальності

П. Порошенко закликав створити спеціальний міжнародний трибунал ООН для притягнення Росії до відповідальності за порушення Женевських конвенцій 1929 і 1949 років про поводження з військовополоненими. Страта Росією полонених в Оленівці – ще один вагомий аргумент для такого кроку. Чому це важливо:

  1. Така ініціатива П.Порошенка має всі передумови для практичної реалізації. Зважаючи на обмеження Римського статуту, а також пропозицію, озвученуще наприкінці лютого британським юристом-міжнародником Філіпом Сендсом, ідея створення Спеціального трибуналу є надзвичайно продуктивною.
  2. Вона буде підтримана нашими союзниками та партнерами.
  • Так, наприклад, у квітні цього року Парламентська асамблея Ради Європи висловила повну підтримку всім зусиллям стосовно розслідування міжнародних злочинів рф в Україні, та виступила за створення спеціального міжнародного трибуналу.
  • Група українських і британських юристів також запропонувала створити спеціальний міжнародний трибунал щодо Росії для засудження винних у злочині агресії проти України.
  1. П.Порошенко накреслив конкретний план заснування спеціального міжнародного трибуналу для розслідування та притягнення до відповідальності винних у вбивстві українських військовополонених в Оленівці. Відповідно до нього Україна має:
  • у тісній координації з партнерами ініціювати створення міжнародної слідчої групи, що забезпечить об’єктивне та неупереджене розслідування цього злочину.
  • невідкладно представити відповідний проект резолюції Ради Безпеки ООН – у співавторстві з країнами-членами Радбезу, які вже висловились на користь розслідування. Передусім йдеться про постійних членів Радбезу: США, Велику Британію, Францію.

Ідеальним варіантом було б створення Спецтрибуналу рішенням Ради Безпеки ООН. З першого погляду, це нереалістично, оскільки Росія є постійним членом РБ ООН, і вона гарантовано скористається своїм правом вето. Але навіть провал під час голосування на Радбезі ООН буде перемогою України. Адже вкотре світові буде розкрита злочинна сутність нинішнього російського режиму. Режиму, який, як і у випадку трагедії з МН17, намагаючись уникнути справедливого покарання, хоче приховати правду про свої численні жахливі злочини проти людяності.

Першим кроком для створення такого трибуналу може стати діяльність міжнародної місії ООН із встановлення фактів щодо загибелі військовополонених-захисників Маріуполя в концтаборі Оленівка, ініціативу щодо створення якої висловив Генсек ООН Антоніу Гутерреш.

  1. Такий спеціальний трибунал ООН може бути створено швидше, аніж загальний міжнародний трибунал із притягнення Росії до відповідальності за усі злочини, вчинені на території України. Наприклад, як гібридний суд на основі угоди між Україною та ООН.
  • Адже відомо про існування певного юридичного скепсису щодо створення великого міжнародного трибуналу. Йдеться не про скепсис щодо можливості доведення злочинів Росії в Україні чи самого факту їх скоєння, а про складність і комплексність завдання та необхідність вироблення дієвої моделі такого трибуналу – внаслідок унікальності ситуації. Людство стикається з такими злочинами вперше з кінця Другової Світової війни, а може й вперше в історії. І трибунали щодо злочинів в колишній Югославії та Руанді є прецедентами, але не можуть стати моделями міжнародного суду над Росією внаслідок нечуваних масштабів та жорстокості російських злочинів.
  • Так, Україна активно використовує можливості наявної архітектури органів міжнародного правосуддя: Міжнародний Суд ООН (слухання у справі за Конвенцією про запобігання злочину геноциду та покарання за нього), Міжнародний кримінальний суд (є рішення Прокурора про початок розслідування воєнних злочинів та злочинів проти людяності та передача ситуації в Україні на розгляд МКС спільною заявою 39 держав-учасниць Римського статуту), Європейський суд з прав людини (тимчасові заходи за правилом 39 Регламенту Суду).
  • Однак юрисдикція МКС щодо цього злочинів російської агресії має вкрай обмежений характер і за умов нератифікації Росією Римського статуту та поправок до нього не створює у Суду потрібної юрисдикції.
  1. Такий суд не підміняв би великий міжнародний трибунал, але міг би стати важливим допоміжним інструментом для результативної роботи загального міжнародного трибуналу. Саме він може стати першим кроком і випробувальним майданчиком для реалізації норм міжнародного права у притягнення Росії до відповідальності за скоєні нею злочини.

То ж «ЄС» переконаний, що окрім зміцнення міжнародної коаліції з підтримки України, одним з головних міжнародних проектів України має стати реалізація на практиці Міжнародного трибуналу для покарання найвищого військово-політичного керівництва Росії за воєнні злочини в Україні.

  • Крім усього іншого, створення такого трибуналу буде великою історичною місією та відновленням історичної справедливості щодо мільйонів інших безневинних жертв, принесених російським імперіалізмом у XX-XXI ст. на вівтар своїх хворобливих амбіцій світового панування. Адже після розпаду СРСР не було проведено міжнародного судового процесу на кшталт Нюрнберзького (з листопада 1945 до жовтня 1946 р.) та Токійського (з травня 1946-го до листопада 1948 р) трибуналів , де було б доведено і засуджено злочинну сутність СРСР, відновленням якого зараз знову займається Путін.