Поточна аналітика

Хліб може подорожчати ще на 20%

За прогнозом Всеукраїнської асоціації пекарів, до кінця поточного року хліб в Україні може додатково подорожчати на 20%.

Нагадаємо, що за даними Укрстату, за останній рік (травень 2025 р. до травня 2024 р.) хліб і так вже подорожчав на 22,3%.

Зараз основні товарні позиції по хлібу (вагою 600-650 г) коштують в межах 43-49,5 грн. Наприклад, хліб пшеничний «Цар Хліб» (600 г, нарізка) коштує 42,90 грн. в Мегамаркеті або 45,05 грн. мережі Metro.

Є, звичайно, сорти більш соціальні, які коштують менше – наприклад, батон «Рум’янець» (450 г., нарізка) в тому ж Metro коштує 27,90 грн. Але і по них ціна не те щоб дуже низька.

Якщо врахувати, що зараз в Україні мінімальна зарплата 8000 грн., вирахувати з неї ПДФО, військовий збір і ЄСВ, після чого залишиться на руки 6160 грн., то виходить, що за місяць роботи з мінімальної зарплати можна купити лише 220 буханок найдешевшого хліба або лише близько 140 буханок хліба середнього по ціні. Це вже жахливий результат.

А він буде ще гіршим, бо мінімальну зарплату до кінця року, імовірно, підвищувати не будуть (як сказав прем’єр Д.Шмигаль, на це в держбюджеті коштів не передбачено). Але при цьому хліб, імовірно, до кінця року на 20% подорожчає.

У Всеукраїнській асоціації пекарів серед основних причин для майбутнього подорожчання хліба називають зростання цін на фактично всі його складові – борошно, дріжджі, жири, цукор. Дорожчає і логістика.

Також до цього додається вимога держави для підприємств, критично важливих для економіки та з правом бронювати персонал, підвищити зарплати до 20 тис. грн.

За даними асоціації, зараз відпускна ціна основних сортів хліба з хлібокомбінату складає трохи більше 40 грн. за 1 кг. Все інше – це логістика і націнка торговельних мереж.

За ваговою структурою розрахунку індексу споживчих цін, 37,7% витрат українських домогосподарств йдуть на продукти харчування. З них – близько 7,1% – це витрати на хліб і хлібобулочні вироби (але сюди крім хлібу і кондитерської продукції з борошна включено також крупи, рис, макаронні вироби, борошно, тощо).

Безпосередньо на хліб припадає 2,7% витрат. Найбільш споживаним є хлібний батон (0,8% витрат) – імовірно, через його найбільшу цінову доступність.

В регіональному розрізі найбільша частина витрат на хліб спостерігається на Поліссі і на Поділлі (3,4-3,5%), найменша – в Києві (1,8%).

Традиційно, чим біднішою є родина – тим більшу частку свого бюджету вона витрачає на продукти харчування і, в першу чергу, на хліб. Тому підвищення цін на хліб найболючіше вдарить по найменш забезпечених.