Поточна аналітика

Коломойський продовжує наступ на ринку скрапленого газу

KYIV, UKRAINE - DEC 15, 2010: Ihor Kolomoyskyi - Ukrainian oligarch, owner Ukrainian financial-industrial group Privat, during a meeting of the Football Federation of Ukraine.

З’явилася ще одна ознака того, що уряд грає на боці Коломойського.

Аукціонним комітетом Міністерства енергетики було скасовано торги з продажу скрапленого газу АТ «Укргазвидобування», заплановані на 12 і 19 січня 2021 р. – нібито через запровадження посилених карантинних заходів у період із 8 по 24 січня.

Ця дія спровокувала значний ажіотаж на ринку, який спричинив здорожчання цього автопалива. Так, на січневих аукціонах Regal Petroleum і Полтавської газонафтової компанії (ПГНК) ціна скрапленого газу зросла на 2 160 грн / т і 2 700 грн/т, до 19 580 грн/т і 20 500 грн/т відповідно.

При цьому іншому вітчизняному найбільшому виробникові – компанії «Укрнафта» – вдалося провести торги (15 січня).

Слід зазначити, що Україна за обсягами споживання автогазу входить до п’ятірки країн – світових лідерів – поряд з Кореєю, Туреччиною, Росією та Польщею. За різними оцінками, машин, переобладнаних під ГБО в Україні 1-2 млн. За останні сім років ринок зрідженого газу в Україні зріс більш ніж удвічі.

Таким чином, скраплений газ складає серйозну конкуренцію бензину та дизельному пальному, на якому грає Коломойський. В Україні моторне пальне виготовляють лише два заводи: Кременчуцький НПЗ групи «Приват» і Шебелинський ГПЗ ДП «Укргазвидобування».

Саме тому група «Приват» зацікавлена у здорожчанні скрапленого газу для авто, що, на їхню думку, може повернути споживачів до купівлі бензину. Контрольована Ігорем Коломойським «Укртатнафта» вже не перший рік домагається зміни ставок акцизів на скраплений газ та бензин.

Для цього за часів Зеленського куплені Коломойським депутати вже неодноразово намагалися – якщо не збільшити акцизи на скраплений автогаз, то, принаймні, урівняти акцизи з бензином та дизпаливом – нібито задля «урівноваження ринку» автомобільного палива.

Експерти підрахували, що разі зміни розміру ставок акцизу, зростання цін на автогаз може скласти від 2-3 до 4-5 грн за л.

Мета — зупинити зростання попиту на зріджений газ і покращити позиції бензину, який невпинно втрачає частку ринку.

Попередню спробу парламент провалив. Ініціатором відповідної поправки була депутатка від «Слуги народу», колишня журналістка каналу «1+1» та член так званої Бе!команди Ольга Василевська-Смаглюк.

До цього успіху групі «Приват» вдалося досягти 17 липня 2019, коли Україна запровадила спеціальні мита на постачання російського дизельного пального та скрапленого газу через трубопроводи, що вдарило по підприємствам Медведчука. Але і по українським споживачам, бо скраплений газ в Україні на 70-80% імпортується. З 1 серпня 2020 р.

При  цьому наприкінці минулого року КМУ продовжив на рік дію 3%-го мита на російський скраплений газ, яке було визнані незаконними судами першої та апеляційної інстанцій.