Поточна аналітика

«Команда Зе» стає майстрами спорту у боротьбі з місцевим самоврядуванням

Якщо хтось вважав, що період Януковича-Азарова був найбільш недружнім до місцевого самоврядування за останні 20 років, то помилявся. Перефразовуючи риторику Зеленського, команда Зеленського стає майстрами спорту у боротьбі з місцевим самоврядуванням і з правами територіальних громад.

Останній акт наступу на місцеве самоврядування – проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України №6062 від 15.09.2021, поданий разом з проектом Держбюджету на 2022 рік.

За 3 місяці до сьомої річниці запровадження фінансової децентралізації, яка збільшила доходи місцевих бюджетів у 4 рази за чотири роки, команда Зеленського пропонує створити модель «фінансової централізації».

  • Якщо сьогодні стаття 122 Бюджетного кодексу передбачає «контроль за дотриманням бюджетного законодавства в частині міжбюджетних трансфертів», тобто коштів, які передаються, як правило, з Держбюджету місцевим бюджетам, то згідно з новими змінами передбачається запровадити «контроль в частині складання місцевих бюджетів». У перекладі на живу мову це означає, що органам державної влади (КМУ, МДА) надається право протягом місяця з дня набрання чинності рішенням про місцевий бюджет звернутися до суду з одночасним клопотанням про невідкладне зупинення дії рішення про відповідний місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи. Фактично, будь-яке бюджетне рішення місцевої ради, у тому числі в частині розпорядження власними фінансовими ресурсами, Кабмін зможе в ручному режимі зупиняти. До такого не додумався навіть Азаров!

Ще однією ключовою новелою законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу є ліквідація бюджетів розвитку, передбачених статтею 71 БК.

  • Нагадаємо, саме з бюджетів розвитку фінансуються капітальні видатки, які спрямовуються на: соціально-економічний розвиток регіонів, виконання інвестиційних проектів, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери (читай – шкіл, дитсадків, лікарень, ін.) і житлово-комунального господарства, будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів, придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої медичної допомоги тощо. Бюджети розвитку і так почали в останні роки «просідати» (скажімо, бюджет розвитку Києва у 2020 році складав 19 млрд, у 2021 році – лише 11 млрд гривень), а тепер їх не буде взагалі.

Ще одна новела проекту №6062 – 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності, зараховуються до спеціального фонду державного бюджету. Тобто, земля комунальної власності, а 70% від продажу комунальної власності – до Держбюджету? Може, краще взагалі скасувати права і власність територіальних громад?

Крім всього іншого, такі ініціативи команди Зеленського – це грубе порушення Україною міжнародних зобов’язань, адже Україна ратифікувала Хартію місцевого самоврядування, для якої втручання державних органів у складання місцевих бюджетів в частині планування власних доходів і видатків чи вилучення коштів, отриманих від продажу комунальної власності, – це дикість ультрацентралізованих режимів.

Виникає й інше питання: а де створений Зеленським Конгрес місцевих та регіональних влад, чому він мовчить? Чому мовчить Міністерство розвитку громад та територій України? Це ж пряма ліквідація місцевого самоврядування, ці орган повинні б «подати голос».