
Влада передбачає подальше згортання українського виробництва (а не його підтримку), плануючи:
- – збільшити ПДВ з ввезених в Україні товарів 394,9 млрд грн (проти 367,8 у першому читанні, +27,1 млрд грн);
- і при тому зменшити:
- – ПДВ з вироблених в Україні товарів (222,5 млрд грн проти 228,5 у першому читанні, -6 млрд грн);
- – Податок на прибуток підприємств (110,7 млрд грн проти 132 у першому читанні, -21,3 млрд грн);
- -Рентну плату та плату за використання інших природних ресурсів (97,2 млрд грн проти 120,6 у першому читанні, -23,4 млрд грн), а також за видобування та користування надрами (93,3 млрд грн проти 116,8 у першому читанні, – 23,5 млрд грн). Після стількох зламаних списів навколо питання ренти, шарпання у різні крайнощі і ймовірні змови з олігархами влада визнала поразку в питанні ренти.
- Тобто, на думку влади, країна все більше імпортуватиме і все менше вироблятиме. Це безвідповідальна економічна політика.
Всупереч позиції Верховної Ради України, збільшено видатки на пропаганду влади – «Марафон». Хоча формально ці видатки проведені через іншу статтю, щоб уникнути правопорушення, – по суті, це обман і громадян, і парламенту.
- Додаткові 1,6 млрд грн на «Марафон» проведено через видатки Мінкульту, таким чином симулюючи «підвищення видатків на культуру», яка так і не дістала підтримки:
- Міністерство культури та інформаційної політики 9,171 млрд грн +22% (+1,6 млрд), збільшення фінансування на “Марафон”.
Видатки на оборону і безпеку залишили без змін (незважаючи на очевидні інфляційні втрати і об’єктивно зростаючі потреби). Натомість знов збільшено видатки на … будівницто доріг.
- Укравтодор отримає 75 млрд грн, тобто +12% (+6,7 млрд грн). З них збільшено на розвиток мережі та утримання – на 4,2 млрд грн, і на 2,5 млрд грн виросла субвенція місцевим бюджетам на дороги відповідного рівня.
Значно розширюються вимоги до Нацбанку щодо фінансування економіки. В умовах скорочення власного виробництва це може стати поштовхом до інфляції.
- У І читанні Нацбанк зобов’язували перерахувати до держбюджету 19 млрд. 361 млн. грн., у ІІ читанні цифра зросла до 71 млрд. грн.
До статей видатків повернуто Державний фонд регіонального розвитку (ДФРР), який став фактично став механізмом роздачі коштів лояльним депутатам.
- Міністерства розвитку громад та територій отримає 22,826 млрд грн, +25% (+2 млрд грн), що пояснюється виділенням коштів на ДФРР.
- Замість цього, необхідно виділити кошти на відновлення енергетичної інфраструктури і відшкодування українцям втрат, завданих унаслідок війни.
- За це намагатимуться видати збільшення на 16,1 млрд грн Фонду ліквідації наслідків збройної агресії (закладено 35,5млрд грн проти 19,4 у першому читанні).
- Однак, по-перше, надходження до цього Фонду (насамперед від конфіскованої російської власності) не гарантовані. По-друге, механізм розподілу тих коштів Фонду, які вдасться зібрати, непрозорий (КМУ разом із бюджетним комітетом ВР, що робить контроль неможливим). Тому цей Фонд має всі шанси повторити долю «антиковідного», левова частка якого пішла не на медицину, а на «розпил» на дорогах.
Бачимо неприйнятну ситуацію:
- Парламент усунутий від бюджетного процесу;
- Створюються корупційні фонди на десятки, а разом сотні мільярдів;
- Повернення до надмірного і непрозорого фінансування будівництва – при тому, що лише останніми тижнями викрито три кричущих корупційних випадки. Марно чекати підтримки партнерів, якщо навіть під час повномасштабної війни десятки мільярдів гривень розподіляються непрозоро, з високим корупційним ризиком.
Для покращення ситуації необхідно:
Спрямувати бюджетні кошти не на розпил доріг, пропаганду влади і годівнички депутатам (через ДФРР), а на:
- Потреби Збройних Сил, оборони, зокрема ППО, ПРО, боєприпаси і інші нагальні потреби, військове виробництво.
- Збільшення можливостей для торгівлі з ЄС. Для цього – облаштування «сухопутних портів»: розширення автомобільних пунктів пропуску через державний кордон з країнами ЄС. Саме на це мають іти кошти, нині призначені у дорожній фонд. Також варто запланувати побудову європейських залізничних колій углиб території України для пришвидшення перевозки вантажів і збільшення їх кількості.
- Відновлення енергетичної інфраструктури, закупівлю і виробництво трансформаторів, запасних частин, зведення захисних споруд та вирішення інших потреб, щоб Україна була з теплом і світлом.
- Необхідно також максимально забезпечити соціальні виплати, субсидії, компенсації за зруйноване житло та інші втрати; підтримати освіту, медицину і культуру. На ці цілі може активно залучатися міжнародна допомога – сприяючи при цьому європейській і євроатлантичній інтеграції України.
- Для прозорого спрямування коштів, зокрема з міжнародної допомоги, на відбудову країни, необхідно ствоити Фонд з представництвом країн-донорів. Це суттєво підвищить довіру для України і збільшить ефективність використання коштів. Нині ж від цих процесів усуваються не лише іноземці, а й парламент. У результаті скоро не буде ані омріяних доріг, ані корумпованих «будіаничих».