
Китай різко (на 500-800 доларів на контейнері) підняв тарифи на залізничні вантажні перевезення до рф і Білорусі. Одночасно подорожчав і морський фрахт з Китаю до рф – тарифи зросли від 800-1000 до 1300-1500 доларів на контейнері в залежності від порту відправлення і адресату.
Це доволі суттєве подорожчання. Для прикладу, Pacific Asia Group зараз на своєму офіційному сайті пропонує тарифи на доставку одного контейнера 40’С (корисне навантаження 28 тонн) – до Новосибірську – 2596,92 долари (час доставки задекларовано 25 днів), до Єкатеринбургу – 2780 доларів (28 днів) і до «Москва Товарная-Павєлєцкая»» – 2792,31 долари (30 днів).
Основна причина, якою китайці обґрунтовують підвищення цін, – різке зростання дефіциту вільних контейнерів у Китаї, а також формування великих «пробок» і черг на кордоні Китаю і рф.
Тут є провина самої рф – російська залізнична інфраструктура не була готова до такого масштабного торговельного і логістичного «розвороту» від Європи до Китаю. «Логістичне плече» для поставок багатьох товарів зросло. І якщо «пріоритетні перевезення» (передовсім, все, що потрібно для війни проти України, а також перевезення нафти і нафтопродуктів) ще якось здійснюються, то по інших товарах йдуть суттєві затримки.
Показово, що тарифи на залізничні контейнерні перевезення ростуть не лише між Китаєм і рф – навіть в середині самої рф вартість контейнерних залізничних перевезень по деяких напрямках різко зросла – ще в березні 2024 р. Так, російський «Коммерсант» писав, що у березні 2024 р. тариф на перевезення контейнеру з Москви до Іркутська зріс з 25 000 рублів… до 200 000 рублів – тобто лише за місяць в 8 разів (!).
Паралельно із проблемами на залізниці різко зросли тарифи на перевезення товарів з Китаю до рф морським транспортом. При чому, як повідомляє білоруський транспортно-логістичний портал Infotrans, «переважну більшість вільних місць на суднах на травень вже зарезервовано, зараз пропонуються вільні місця не раніше кінця травня – початку червня 2024 р.».
Масштабна ставка рф на Китай – як основного партнера, який має замінити західні країни, вже призводить до того, що, по-перше, Китай дуже відверто і безцеремонно викручує руки рф (починаючи від знижок на російську нафту і закінчуючи величезними націнками на китайські автомобілі для російського ринку).
По-друге, дуже сильно починає даватися взнаки ефект «вузького горла» – причому як об’єктивного – наприклад, недостатня розвинутість залізничної інфраструктури рф, так і суб’єктивного – наприклад, гальмування і навіть блокування фінансових платежів з китайських банків через жорсткий тиск США.
По-третє, китайська економіка переживає зараз не найкращі часи – невипадково, МВФ навіть називав Китай чи не найбільшим фактором, який гальмував у 2023 р. світове промислове виробництво. І надмірна залежність рф від Китаю в такій ситуації буде додатково гальмувати і російську економіку.