Поточна аналітика

Множинне громадянство: множинні проблеми

Міністр національної єдності Олексій Чернишов нещодавно заявив, що закон про множинне громадянство буде повністю готовим до кінця цього року.

  • За його словами, можливість мати подвійне громадянство «зможе об’єднати всіх українців удома й за кордоном». Після його ухвалення українці з двома паспортами, мовляв, матимуть ті самі права, що й ті, хто залишився в Україні, зокрема й право голосу.
  • Жодних подробиць і способів об’єднання українців, окрім надання права голосувати, він наразі не розкрив.

Нам відомо, що чинна влада, зокрема Володимир Зеленський та його оточення, веде активну підготовку законодавчого врегулювання питання множинного громадянства.

  • Ще у 2021 році Зеленський вносиву Верховну Раду п’ять законопроектів щодо множинного громадянства. В одному із запропонованих законопроектів зазначалося, що для громадян України, які мають й інше громадянство, буде низка обмежень. Проте всі п’ять законопроектів із зазначеними вище пунктами були лише зареєстровані у Верховній Раді та досі не розглядалися в залі парламенту. Зеленський стверджував, що множинне громадянство допоможе частково розв’язати питання щодо громадян України, які виїхали за кордон і знайшли там нове життя.
  • У грудні 2024 р. депутати вже підтримали за основузаконопроект №11469. Він, зокрема, пропонує допускати множинність громадянства в певних випадках.

Однак стаття 4 Конституції України закріплює принцип єдиного громадянства.

  • Без зміни цього формулювання будь-який закон, що прямо дозволяє множинне громадянство, створює правову колізію між Конституцією і законом і може бути оскаржено у Конституційному Суді.

Збереження зв’язку з українцями за кордоном і визнання ролі діаспори в розвитку держави – важливі теми. Однак вони не повинні використовуватись як інструмент «електоральної інженерії».

Розширення виборчого корпусу за рахунок громадян України, які давно проживають за межами держави, не беруть участі в її політичному житті та її обороні, і отримали громадянство інших країн, — без обмежень і без прив’язки до реальної участі в суспільному житті — є небезпечним прецедентом.

За відсутності чітких законодавчих запобіжників така «реформа» може стати інструментом політичного впливу, маніпуляції виборчими процесами та несправедливого розширення впливу чинної влади. Необхідно, щоби:

  • Усі зміни щодо множинного громадянства були публічно обговорені з експертами, представниками діаспори, опозицією та правозахисниками.
  • Законопроект передбачав чіткі критерії політичної участі осіб із множинним громадянством, зокрема щодо активного виборчого права.
  • Було виключено будь-яку можливість втрати громадянства як форми політичної розправи або дискримінації на підставі політичної позиції.
  • Відповідні зміни не суперечили Конституції України та міжнародним зобов’язанням держави у сфері прав людини.

Українське суспільство має уважно стежити за цією ініціативою та не дозволити владі під виглядом «відновлення справедливості» запровадити неконституційний та політично заангажований механізм множинного громадянства.