
На рф починається процес націоналізації активів, які іноземні компанії продали або передали місцевому менеджменту на початку повномасштабної війни. Зокрема, було націоналізовано 16 складських приміщень загальною площею понад 2 млн. квадратних метрів, які раніше належали найбільшій російській логістичній компанії Raven Russia.
Оціночна вартість майна 120-160 млрд. рублів. Склади було розташовано біля основних російських аеропортів, залізниці, морського порту Санкт-Петербургу, тощо.
Власником складів з 2005 р. була британська компанія, хоча оформлені вони були на офшори. У березні 2022 р. британці продали російський бізнес своїм топ-менеджерам.
У 2024 р. генпрокуратура рф почала вимагати, аби цю угоду було визнано незаконною. Мовляв, нові власники були фіктивними, британська материнська компанія продовжувала неформально контролювати свої активи в рф, і начебто вони змогли близько 6 млрд. рублів вивести з рф.
Отже 31 січня 2025 р. арбітражний суд Москви позов генпрокуратури задовольнив і передав майно під управління росімущества. Показово, що судовий процес був закритий навіть для ручної російської «преси».
Серед іншого проти менеджменту компанії, які з березня 2022 р., стали офіційними чи реальними власниками, зіграло те, що один з них (Ігор Богородов) мав також громадянство США.
Імовірно, іноземне громадянство власників було однією з причин (чи принаймні приводом) для початку націоналізації іншого великого стратегічного активу – аеропорту Домодєдово.
1 лютого 2025 р. арбітражний суд Московської області – знов-таки за позовом генпрокуратури рф, запровадив зовнішнє управління (в особі росавіації) для аеропорту Домодєдово. Хоча зовнішнє управління – це ще не повноцінна націоналізація, але в поточних умовах це перший і дуже серйозний крок – коли підприємство ставиться під оперативний контроль потрібних структур (зокрема, створюється доступ до рахунків, технічної документації, тощо).
Рішення про зовнішній контроль обґрунтували тим, що у власників і реальних керівників аеропорту було іноземне громадянство – зокрема, у Дмітрія Каменщика – громадянство Туреччини і ОАЕ, у Валерія Когана – громадянство Ізраїлю. Тобто, як бачимо, громадянство навіть відносно дружніх для рф країн, не є пересторогою для переділу майна.
Мовляв, російське законодавство передбачає, що для іноземних інвесторів заборонено здійснювати управління стратегічних об’єктів в рф без погодження з урядовою комісією з контролю за іноземними інвестиціями.
Власникам не допомогло навіть те, що, наприклад, Дмітрія Каменщика (мільярдер, статки понад 2 млрд. доларів), Мінфін США ще в 2018 р. додав до переліку 210 російських бізнесменів, чиновників і політиків, які пов’язані з Кремлем.
Домодєдово є 3-4им найбільшим аеропортом рф після Шереметьєво і Пулково (Санкт-Петербург), зараз бореться за 3є місце з Внуково. Хоча пасажиропотік у попередні роки по Домодєдово суттєво знижувався, але майже дотягувався до 20 млн. пасажирів на рік.
За підрахунками Moscow Times, лише за 2024 р. в рф було націоналізовано чи переведено під контроль держави не менше 67 компаній з загальною виручкою понад 807,6 млрд. рублів і активами на понад 544,7 млрд. рублів. Причому у порівнянні з попередніми роками темпи націоналізації у 2024 р. явно прискорилися.