Поточна аналітика

На рф знову хвиля націоналізації

На рф починається процес націоналізації активів, які іноземні компанії продали або передали місцевому менеджменту на початку повномасштабної війни. Зокрема, було націоналізовано 16 складських приміщень загальною площею понад 2 млн. квадратних метрів, які раніше належали найбільшій російській логістичній компанії Raven Russia.

Оціночна вартість майна 120-160 млрд. рублів. Склади було розташовано біля основних російських аеропортів, залізниці, морського порту Санкт-Петербургу, тощо.

Власником складів з 2005 р. була британська компанія, хоча оформлені вони були на офшори. У березні 2022 р. британці продали російський бізнес своїм топ-менеджерам.

У 2024 р. генпрокуратура рф почала вимагати, аби цю угоду було визнано незаконною. Мовляв, нові власники були фіктивними, британська материнська компанія продовжувала неформально контролювати свої активи в рф, і начебто вони змогли близько 6 млрд. рублів вивести з рф.

Отже 31 січня 2025 р. арбітражний суд Москви позов генпрокуратури задовольнив і передав майно під управління росімущества. Показово, що судовий процес був закритий навіть для ручної російської «преси».

Серед іншого проти менеджменту компанії, які з березня 2022 р., стали офіційними чи реальними власниками, зіграло те, що один з них (Ігор Богородов) мав також громадянство США.

Імовірно, іноземне громадянство власників було однією з причин (чи принаймні приводом) для початку націоналізації іншого великого стратегічного активу – аеропорту Домодєдово.

1 лютого 2025 р. арбітражний суд Московської області – знов-таки за позовом генпрокуратури рф, запровадив зовнішнє управління (в особі росавіації) для аеропорту Домодєдово. Хоча зовнішнє управління – це ще не повноцінна націоналізація, але в поточних умовах це перший і дуже серйозний крок – коли підприємство ставиться під оперативний контроль потрібних структур (зокрема, створюється доступ до рахунків, технічної документації, тощо).

Рішення про зовнішній контроль обґрунтували тим, що у власників і реальних керівників аеропорту було іноземне громадянство – зокрема, у Дмітрія Каменщика – громадянство Туреччини і ОАЕ, у Валерія Когана – громадянство Ізраїлю. Тобто, як бачимо, громадянство навіть відносно дружніх для рф країн, не є пересторогою для переділу майна.

Мовляв, російське законодавство передбачає, що для іноземних інвесторів заборонено здійснювати управління стратегічних об’єктів в рф без погодження з урядовою комісією з контролю за іноземними інвестиціями.

Власникам не допомогло навіть те, що, наприклад, Дмітрія Каменщика (мільярдер, статки понад 2 млрд. доларів), Мінфін США ще в 2018 р. додав до переліку 210 російських бізнесменів, чиновників і політиків, які пов’язані з Кремлем.

Домодєдово є 3-4им найбільшим аеропортом рф після Шереметьєво і Пулково (Санкт-Петербург), зараз бореться за 3є місце з Внуково. Хоча пасажиропотік у попередні роки по Домодєдово суттєво знижувався, але майже дотягувався до 20 млн. пасажирів на рік.

За підрахунками Moscow Times, лише за 2024 р. в рф було націоналізовано чи переведено під контроль держави не менше 67 компаній з загальною виручкою понад 807,6 млрд. рублів і активами на понад 544,7 млрд. рублів. Причому у порівнянні з попередніми роками темпи націоналізації у 2024 р. явно прискорилися.