За даними Bloomberg, на зустрічі заступників міністрів фінансів країн «Великої сімки» представники США запропонували розглянути питання запровадження санкцій проти російського паладію і титану.
Показово, що тут пропозиція США частково співпала з нещодавньою погрозою Путіна обмежити експорт російської стратегічної сировини – у т.ч. титану, паладію, нікелю та урану.
По суті, мова йде про дві великих російських компанії – «Норнікель» і ВСМПО-Авісма.
«Норнікель», незважаючи на назву, відомий експортом не лише нікелю, але й паладію (а також, до речі, і платини). Більше того, «Норнікель» є найбільшим у світі виробником паладію – минулого року компанія забезпечувала близько 41% світового ринку паладію.
За минулий рік «Норнікель» виробив 2,69 млн. унцій паладію. Імовірно, що цього року виробництво знизиться, але заплановано в межах 2,3-2,45 млн. унцій.
Близько 80% світового споживання паладію припадає на автомобільну галузь. Передовсім, паладій використовується в каталізаторах для зниження викидів у двигунах внутрішнього згорання.
У 2023 р. найбільшими покупцями російського паладію були Гонконг (спеціальний адміністративний район Китаю), США, континентальний Китай і Японія.
Паладію характерні дуже сильні коливання ціни – у т.ч. через те, що ринок розвивається під впливом дуже різнонаправлених факторів. Загалом паладій був одним з найдорожчих металів і навіть за ціною кілька років тому випереджав золото, а також платину.
Але протягом 2023 р. ціна на паладій на світових ринках знизилася на 40%, а за перше півріччя 2024 р. – ще на 12%.
І це при тому, що вважається, що на світовому ринку є певний дефіцит паладію. Падінню цін на паладій є кілька причин.
Перша і найбільш стратегічна причина – основний споживач паладію – автомобільна промисловість поступово рухається від двигунів внутрішнього згорання до електромобілів (особливо, в Китаї). Це, імовірно, буде знижувати попит в довгостроковій перспективі.
З іншого боку, паладій використовується також у виробництві чипів, мікропроцесорів – а на них попит буде лише зростати.
По-друге, в період з 2020 по 2022 рр., коли ціни на паладій сягали 3000 доларів за унцію (зараз близько 1120 доларів за унцію), споживачі накопичили великі залишки паладію на складах. Це зменшило попит після 2022 р.
По-третє, паладій видобувається у т.ч. зі старих автомобілів з двигуном внутрішнього згорання. Тому незважаючи на велику частку рф і «Норнікеля» на світовому ринку паладію, все ж таки їхній вплив не є одноосібним.
Що стосується титану – тут позиції рф дещо скромніші. У 2023 р. рф забезпечувала близько 6% світового виробництва титанової губки (3є місце після Китаю і Японії).
Тут основний видобуток забезпечує компанія ВСМПО-Авісма, що частково належить Ростеху. Саме ця компанія до повномасштабної війни забезпечувала титаном двох головних виробників літаків у світі – Boeing i Airbus. Вони оголошували про припинення закупівлі російського титану в 2022 р. Але є інформація, що поставки – передовсім, для Airbus – продовжувалися.
Загалом найбільшими покупцями російського титану є Франція, Китай і Німеччина. Хоча США оголошували санкції проти російського титану, але російська митна статистика стверджує, що минулого року США таки теж купували титан з рф.
До того ж титан використовується в медичній галузі – зокрема, у виробництві імплантів.
Загалом Європі буде важко відмовитися від російського титану. Але позитив у тому, що Захід не лякається погроз Путіна щодо припинення експорту з рф цих металів і навпаки сам ініціює обговорення такої можливості. Це чимось нагадує ситуацію 2022 р., коли Путін спочатку погрожував «відключити газ», але в результаті Європа сама відмовилася від російського трубопровідного газу, і найбільше від цього постраждала саме рф.