На момент повномасштабного вторгнення у лютому 2022 р. росія посідала 2 місце після США зі 142 країн у щорічному рейтингу «Military Strength Ranking» від Global Firepower (GFP), у 4-16 разів переважала Україну в живій силі і техніці, а її військові витрати у 2021 році, за різними даними, в 10-14 разів перевищували аналогічні витрати України.
Враховуючи такий дисбаланс, без потужної фінансової та військової допомоги від західних партнерів Україна не була б спроможна зупинити наступ агресора.
Загалом, за підрахунками проекту Ukraine Support Tracker Кільського інституту економіки (Німеччина), з моменту повномасштабного вторгнення росії і станом на 7 вересня 2023 р. (останні наразі доступні дані), вартість усіх зареєстрованих зобов’язань допомоги Україні від 41 іноземної держави становила близько €255 млрд. (включаючи Спеціальний фонд ЄС Ukraine Facility на період 2024-2027 рр. у розмірі до €50 млрд у вигляді грантів (€17 млрд) і кредитів (€33 млрд)).
Не менш значною була власне військова допомога союзників України. За інформацією екс-міністра оборони О. Резнікова, станом на 5 серпня Україна отримала фізично чи у вигляді зобов’язань воєнної допомоги на суму близько $100 млрд.
За оцінкою Генерального Штабу, без такої допомоги ресурсів Сил оборони могло вистачити лише на 2-2,5 місяці інтенсивних боїв. Однак завдяки підтримці цивілізованого світу ЗСУ змогли не тільки стримати наступ багатократно переважаючих сил ворога на сухопутній ділянці загальною протяжністю майже 4 тис. км та активній лінії фронту у 1 500 км, але й забезпечити до кінця 2023 р. звільнення до 52% окупованих після 24 лютого територій (28% всіх окупованих росією територій, включаючи ОРДЛО та Крим), або майже 40 тис. км2.
Водночас, продовження спротиву України і далі потребує значних матеріальних та фінансових ресурсів. У 2022 р. військові витрати самої України ($44 млрд) стали найвищим збільшенням військових витрат країни за один рік, яке коли-небудь фіксувалося в даних Стокгольмського міжнародного інституту досліджень миру (SIPRI) – на 640%.
Військові витрати України (як частка ВВП) зросли до 34% ВВП у 2022 р., порівняно з 3,2% у 2021 р. Для порівняння: у 2022 році військові витрати росії зросли приблизно на 9,2%, приблизно до $86,4 млрд. Це було еквівалентно 4,1% ВВП росії у 2022 р. проти 3,7% ВВП у 2021 р. Частка військових видатків України на 2024 р. становить понад 50% від загального бюджету і близько 21% від ВВП. При цьому військові витрати росії на 2024 р.($115 млрд), усе більш ніж у 2,5 рази переважають оборонний бюджет України на цей же рік ($40,7 млрд).
Усе це свідчить про те, що збереження фінансової допомоги від країн ЄС та інших партнерів у наступному році є життєво важливим для виживання України та визволення тимчасово окупованих територій, і вся активність держави і суспільства має бути сконцентрована на досягненні цих цілей.
Водночас за десять місяців 2023 р. почало спостерігатися наростання проблем у наданні міжнародної військової допомоги, пов’язаних з низкою суб’єктивних та об’єктивних обставин. Серед найголовніших:
Гальмування постачання зброї та боєприпасів у належній кількості та номенклатурі внаслідок з низьких темпів виробництва оборонної продукції та неспроможністю ОПК союзників адаптуватися під реальні потреби сучасної війни високої інтенсивності.
- Наприклад, щоб забезпечити потребу лише Сил оборони України з темпом стрільби у 20 тис. боєприпасів на день (бл. 600 тис. артилерійських снарядів на місяць, трохи більше 7 млн на рік), Європі при нинішніх можливостях у виготовленні 500 тис. артилерійських боєприпасів на рік потрібно витратити більш як 14 років.
Зниження глобального інтересу до російсько-української війни та падіння рівня міжнародної підтримки України після 20 місяців повномасштабного вторгнення росії та поява нових глобальних викликів на Далекому та Близькому Сході.
Перехід до надання додаткової допомоги Україні залежно від спроможності забезпечити належний контроль за нею та виконання нашою державою раніше взятих на себе зобов’язань щодо здійснення реформ. Така ситуація склалася як наслідок неспроможності української влади продемонструвати союзникам належний рівень протидії корупції та прогрес у здійсненні необхідних реформ.
- Слід підкреслити, що наразі ці умови висуваються лише щодо отримання Україною додаткової фінансової підтримки та післявоєнної відбудови і не стосуються надання безпекової допомоги.
Спротив республіканців у Конгресі США у наданні подальшої допомоги Україні, пов’язаний з загостренням політичної конкуренції напередодні президентських виборів у США. Але як привід теж використовується інформація про корупцію в Україні під час великої війни.
- Поки що через відсутність рішення Конгресу щодо додаткового фінансування безпекової допомоги для України, США виділятимуть її меншими пакетами – щоб «розтягнути здатність США підтримувати Україну на якомога довший час».
- Станом на 31 жовтня 2023 р. Міністерство оборони США мало в запасі трохи більш як $5,4 млрд для надання військової допомоги Україні. Але $61,4 млрд. додаткової бюджетної підтримки для України «підвисли» на розгляді Конгресу.
Безперечно, національна безпека і захист територіальної цілісності є пріоритетом для країни. Але потрібно враховувати, що протидія агресії росії включає не лише воєнні заходи, але й політичну, економічну, інформаційну та дипломатичну сфери. Відповідно до бачення наших союзників, навіть в умовах війни ключовими для України є забезпечення сталого розвитку економіки та зміцнення демократичних інституцій.
Незважаючи на обмеження, пов’язані з воєнним станом, Україна повинна продовжувати працювати над побудовою стійкого та стабільного суспільства, що ґрунтується на демократичних цінностях, розвитку економіки та ефективному управлінні. Так само розвиток незалежних та об’єктивних ЗМІ, забезпечення свободи преси та захист журналістів від політичного впливу є важливими аспектами інформаційної протидії ворогу.
Важливо забезпечити прозорість та ефективне використання наявних ресурсів, в т.ч. іноземної допомоги. Це веде до підвищення рівня довіри населення до влади, зміцнює внутрішню стійкість українського суспільства та зменшує його вразливість перед зовнішнім впливом.
Такі позитивні зміни – не тільки умова вступу України до ЄС та НАТО. Сильна економіка та стабільні демократичні інституції роблять Україну привабливою для бізнесу, іноземних партнерів та донорів. Інвестиції сприятимуть створенню нових робочих місць, технологічному розвитку та підвищенню життєвого рівня населення, допоможуть Україні отримати фінансову, технічну та політичну допомогу, необхідну для відновлення країни.