Поточна аналітика

«Норільскій нікєль» заявив, що переносить свій завод до Китаю

Минулого тижня «Норільський нікель», який належить близькому до Путіна мільярдеру Владіміру Потаніну (перебуває під санкціями США, Канади, Великої Британії), зробив цікаву заяву: компанія планує перенести свій завод із виробництва міді (завод так і називається: «Мєдний завод») до Китаю.

Таким чином компанія хоче обійти західні санкції і виправити екологію рф.

Підприємства «Норнікеля» були одними з найбільших екологічних забруднювачів рф. У травні 2020 р. на одній з ТЕЦ «Норнікеля» з резервуарів до місцевої річки витекло 21 тис тонн (!) дизелю. Дійсно, «Мєдний завод» (разом із «Надєждінським комбінатом», що теж належить «Норнікелю») є, імовірно, найбільшим джерелом викидів сірчаною кислоти в рф.

Хоча насправді ані для «Норнікелю», ані для Потаніна екологічна безпека ніколи не була пріоритетом. Так, вони провели нещодавно екологічну модернізацію на «Надєждінському комбінаті» і потім дуже довго стогнали, що вартість зменшення викидів сірчаної кислоти, мовляв, є дуже дорогою.

Імовірно, в «Норнікелі» вирішили, що розумніше буде не модернізовувати старий завод в рф («Мєдний завод» побудовано ще в 1935 р.), а побудувати новий завод в Китаї.

За підрахунками експертів, побудова такого об’єкту в Китаї може коштувати 0,5-1 млрд. доларів і тривати близько 3-4 років.

Таким чином на ринок готова продукція йтиме як китайська, також спрощуються усі розрахунки в Китаї. Адже протягом останніх місяців розрахунки з російськими компаніями через китайські банки суттєво гальмуються, а іноді навіть блокуються. До того ж спрощується доступ до обладнання, технологій, які не треба буде імпортувати в рф. Також готова продукція буде ближчою до одного з кінцевих великих споживачів – Китаю.

Але у цієї схеми є і слабкі сторони.

  • По-перше, розширюється логістика сировини з рф до заводу в Китаї. Основний шлях буде йти морем, але тут знадобляться судна льодового класу. Виробляються вони в основному в Південній Кореї (меншою мірою, в Китаї). І далеко не факт, що Південна Корея погодиться продавати такі судна російській компанії (наприклад, Сеул вже відмовив російському «Новатеку» щодо продажу танкерів-газовозів льодового класу).
  • По-друге, російська економіка ще більше заганяється в роль сировинного придатку до Китаю. І, як показує досвід, Китай вміло використовує це на свою користь. При чому, якщо відносини Москви і Пекіна погіршаться – не факт, що рф зможе зберегти контроль над заводом. До того ж, чи буде Китай доволі ліберальним у питаннях репатріації доходів «Норнікеля» – теж це момент, який Пекін зможе використовувати.
  • По-третє, зовсім не факт, що західні санкції пізніше не введуть проти вже побудованого заводу в Китаї. США, наприклад, доволі сміливо запроваджують санкції проти китайських компаній, які співпрацюють з російським військово-промисловим комплексом (хоча, звичайно, масштаб китайських підприємств, що вже під санкціями, значно менший).
  • По-четверте, Потанін заявляв, що у разі побудови в Китаї заводу з виробництва міді, Пекін у відповідь поділиться з рф деякими технологіями, передовсім, виробництва літієвих батарей, необхідних для електротранспорту. З огляду на попередній досвід співпраці рф і Китаю, в цих обіцянках доводиться сумніватися.
  • І, по-п’яте, приклад «Норнікеля» може виявитися «заразним» – для інших великих російських компаній. Може тоді і нафтопереробні заводи почати переносити до Китаю – і санкції обійдуть, і виведуть з-під ударів українських БПЛА.

Для економіки рф перенесення великих заводів – а з ним – і робочих місць, і зарплат, і податків, і інвестицій до Китаю загрозливі. Тим більше після втрати західних інвесторів – коли багато російських заводів (передовсім, з автомобілебудування) простоює, і китайські інвестори не поспішають відновлювати на цих заводах виробництво.

До речі, є версія, що ініціатива побудови заводу «Норнікеля» в Китаї йде від самих китайців. І це схоже на «політику Піднебесної» – максимально розміщувати виробництво в межах своєї країни.