Поточна аналітика

Нове «покращання» для пенсіонерів та ветеранів

Команда Зеленського готує новий «подарунок» пенсіонерам, інвалідам, ветеранам війни – скасовується пільговий проїзд у громадському транспорті. Винними традиційно призначають органи місцевого самоврядування.

Уряд Шмигаля, який, як відомо, в ручному режимі керується з Офісу Зеленського, вніс до ВРУ проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг №5651 від 11.06.2021. Цим проектом повністю пропонується серед іншого скасувати гарантії пільгового проїзду у громадському транспорті з 1 січня 2023 року. Якщо сьогодні особа, яка має право на пільги з проїзду громадським транспортом, показує посвідчення чи валідує з допомогою картки свій проїзд, може безкоштовно проїхати автобусом, тролейбусом чи трамваєм, то уряд Шмигаля вирішив «поліпшити» життя пільговикам.

Тепер «пільги (на проїзд) надаються на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій у визначених ними порядку та розмірах у формі грошової компенсації». А це означає:

  • Такого рішення місцевої ради, взагалі, може не бути, «бо немає коштів». І ОМС часто будуть праві, бо коштів дійсно немає. Завжди ці пільги фінансувала держава як делеговані повноваження – кошти на проїзд як трансферт передавався з Державного бюджету місцевим бюджетам. Так, це завжди було проблемою, місцеві бюджети по делегованих повноваженнях постійно недофінансовувались, але ніколи такого не було, щоб держава відмовлялася від фінансування делегованих повноважень.
  • У проекті №5651 немає ні слова про те, що держава передає кошти місцевим бюджетам на фінансування цих пільг, що прямо суперечить Європейській Хартії місцевого самоврядування».
  • На прикладі Києва це працює так: реально місто витрачає на транспорту галузь 3 млрд. грн., передбачені державою витрати міського бюджету на компенсацію пільгового проїзду у 2021 році складають 803 млн. грн., різницю доплачує місто. Тепер ці 803 млн. грн., взагалі, з Держбюджету не надійдуть. І так по кожній громаді.
  • Місцеві ради можуть прийняти відповідні рішення, призначивши мінімальні компенсації, адже Закон жодним чином не уточним, який мінімум цих компенсацій – скажімо, це може бути оплата 5 чи 10 поїздок на місяць.

Таким чином, фактично, можуть забути про безкоштовний проїзд у громадському транспорті: ветерани війни; ветерани військової служби, органів внутрішніх справ та інші; особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; жертви нацистських переслідувань; особи з інвалідністю; батьки військовослужбовців, які загинули чи померли або пропали безвісти під час проходження військової служби; реабілітовані особи; діти з багатодітних сімей.