Поточна аналітика

Перепризначення С.Лещенка у наглядову раду «Укрзалізниці» – приклад політичної ТОП-корупції і повної зневаги армії українських залізничників

Міністерство інфраструктури на чолі з Кубраковим внесло на розгляд Кабінету Міністрів кандидатуру Сергія Лещенка на посаду члена наглядової ради АТ “Укрзалізниця”. Ця ситуація є найкращою ілюстрацією «корпоративного управління» однієї з найпотужніших (і найпроблемніших) держмонополій.  

Контракт С.Лещенка як члена Наглядової ради «Укрзалізниці» закінчився 19 червня 2021 року, але Уряду своїм розпорядженням  його «пролонгував» ще на 3 місяці до призначення нових кандидатів за результатами конкурсу, йдеться у відповідному розпорядженні Кабінету Міністрів. Контракти всіх чотирьох членів наглядової ради закінчилися 19 червня, з ними будуть підписані додаткові угоди. А тепер виявляється, що з С.Лещенком планують укласти ще один контракт.

Згідно з Статутом «Укрзалізниці»,  Наглядова рада є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства і в межах компетенції, визначеної законом і цим Статутом, здійснює управління товариством, а також контролює та регулює діяльність правління. Серед іншого це означає, що Наглядова рада приймає рішення про надання згоди на вчинення значного правочину, якщо ринкова вартість майна, робіт або послуг, що є предметом такого правочину, становить від 10 до 25% вартості активів… товариства, про надання згоди на укладення товариством договорів на суму, що перевищує 1 млрд. гривень або еквівалент цієї суми в іншій валюті. Іншими  словами, це ключовий орган в управлінні держмонополією.

Зарплата члена Наглядової ради «Укрзалізниці» С.Лещенка – 2,51 млн грн. за 2020 рік, це більше 208 тис.грн. в місяць. У С.Лещенка немає ні профільної освіти, ні досвіду відповідної роботи – ні в системі Укрзалізниці, ні в транспортній сфері, ні у фінансовій сфері. Станом на липень 2021 року середня зарплата по Укрзалізниці становила 12287 грн. Іншими словами, за рік в середньому працівник Укрзалізниці заробить менше 75% того, що заробляє Лещенко за місяць. Це при тому, що на Укрзалізниці працюють у більшості люди з профільною освітою, там є люди з 20, 30, 40-річним стажем, з колосальним професійним досвідом. Але головне, що зарплата Лещенка неспівмірна з зарплатами членів Наглядових рад закордоном.

Глава наглядової ради німецького аналогу Укрзалізниці – державної кампанії суперприбуткової Deutche Bahn Хельмут Флехт – 105 тис. євро за рік, це зарплата співмірна з зарплатою рядового члена Наглядової ради Укрзалізниці.

Глава наглядової ради Rolls-Royce має зарплату 427 тис. фунтів стерлінгів на рік (1,39 млн грн в місяць), члени наглядової ради 70-100 тис. фунтів (230-325 тис. грн/міс.). Глава Наглядової ради Deutsche Bank заробив 900 тис. євро. В США зарплата глави або члена наглядової ради в держструктурі не може бути вище, ніж у президента країни. Джо Байден отримує 450 тис. доларів на рік (трохи більше 1 млн грн/міс.).

Що найбільш обурливо, некомпетентні лещенки отримують суперзарплати у збитковій кампанії.

Сьогодні Укрзалізниця – одна з нереформованих державних монополій, за перше півріччя 2021 відзвітувала про 1,4 мільярда гривень сукупних чистих збитків, при тому підприємство має 39,1 мільярда гривень кредитів перед банками. Падати їй вже особливо і нікуди. У 2020 році чистий збиток Укрзалізниці склав 12 млрд.грн.

З 2016 року її при Порошенку робили прибутковою: якщо у 2016 році її збиток складав (-7,3 млрд.), у 2017 році Укрзалізниця вже показала прибуток в 114,5 млн.грн., у 2018 році – 203,8 млн.грн., у першому кварталі 2019 року – прибуток склав 1,065 млрд.грн., загалом у 2019 році – 3 млрд.грн. А потім прийшов Зеленський і замість спеціалістів у керівництво кампаній прийшли люди, які не управляти вміють, а у соцмережах займаються піаром Зеленського.

І така ситуація не тільки в Укрзалізниці, а й у інших державних монополіях. 31 травня розпорядженням Кабміну заступника керівника Офісу президента України Юлію Свириденко було обрано до наглядової ради НАК “Нафтогаз України”. Свириденко обрано до ради як представника держави. Ю.Свириденко не мала жодного досвіду роботи у енергетичному секторі, заступником міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України вона працювала лише після приходу до влади Зеленського з вересня 2019 року. 31 травня 2021 стало відомо про призначення радником голови правління Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» Світлани Заліщук, колишню цивільну дружину С.Лещенка. С.Заліщук не має жодного стосунку до енергетичної сфери, не має відповідної освіти, ніколи не працювала в нафтогазовому комплексі, але зараз вона «координуватиме взаємодію Групи «Нафтогаз» із міжнародними партнерами, зокрема, посадовими особами країн G7, та виконуватиме представницьку функцію високого рівня; одним із її пріоритетів буде протидія «Північному потоку-2». І такий самий результат – у 2020 році при Зеленському НАК “Нафтогаз” отримав 36,93 мільярдів гривень сукупного збитку.