Поточна аналітика

Підпорядкування суду як спосіб узурпації влади

За 2,5 роки владна комбінація, створена «командою Зе» набула всіх рис авторитарного популістського режиму в латиноамериканському стилі.

  • Офшори корумпованих політиків-популістів, де ховаються вкрадені кошти; політичні вбивства з кримінальним підґрунтям (ймовірне вбивство депутат Полякова, мера Кривого Рогу Павлова та його брата тощо); переслідування опозиції; згортання свободи слова; повний контроль над силовим відомствами; ігнорування права і закону. Це все не про Нікарагуа чи Колумбію. Це про нинішню Україну.

Нещодавно президент Володимир Зеленський призначив на посади 28 суддів, 27 із яких мають негативні висновки Громадської ради доброчесності, оскільки не відповідають критеріям доброчесності та професійної етики.

Більшість суддів із цього списку отримали негативні висновки через недекларування майна та «відмазування» п’яних водіїв від відповідальності. Судді не пройшли кваліфікаційне оцінювання, оскільки отримали негативний висновок ГРД, який ВККС не розглянула і не скасувала.

Наприклад, висновок ГРД щодо судді Господарського суду Харківської області Оксани Макаренко розмістився на 12 сторінках містить перелік майна та судді та її родини, що не збігаються із їхніми офіційними доходами — елітні автівки, маєтки, закордонні відпочинки у Швейцарії, Італії та Великобританії.

Цих суддів президент Зеленський призначив на прохання нереформованої Вищої ради правосуддя, яка звернулася до нього з проханням «вирішити гостру кадрову кризу, що склалася в українських судах».

Слід зазначити, що ця кадрова криза є прямим практичним наслідком непродуманості і хаотичності «судової реформи» Зеленського.

Процедури добору суддів були просто зупинені після припинення роботи ВККСУ у зв’язку з набранням чинності у листопаді 2019 року прийняти того монобільшістю Закону України № 193-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування».

Теоретично це виглядало «непогано». Але на практиці кандидати, які пройшли конкурси на суддівські посади в місцевих судах, так і не були  призначені на посади, оскільки повноваження членів ВККС були припинені. І хоча пізніше Конституційний суд визнав ухвалених Радою новий закон неконституційним, комісія все одно лишилася розформованою, а її попередні рішення втратили законну силу.

  • Як наслідок, у судах утворився кадровий голод. Через відсутність майже третини суддів громадяни змушені місяцями, а іноді й роками очікувати розгляду своєї справи. Вакантними були близько 2 тисячі посад (з 7,5 тис.) суддів, що складає понад 30 % від усіх суддівських посад
  • Лише у на початку серпня 2021 р. Зеленський підписав закон, яким було відновлено роботу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККС).

Суть нової «глобальної реформи» Зеленського, яка була анонсована у лютому 2021 р., – перезапуск ВККС, ВРП. У рамках судової реформи Володимир Зеленський також анонсував запровадження «суду у смарфоні», який має стати частиною проєкту «Держава у смартфоні».

Однак через рік після гучної заяви «віз і нині там»…

Це вже не вперше Зеленський призначає довічно на посади суддів осіб, які фактично не пройшли добір через сумніви у їх доброчесності. Так, 1 грудня 2021 року президент Зеленський призначив 28 суддів, 21 з яких має негативний висновок ГРД. Таким чином, сукупно за грудень 2021 – лютий 2022 президент призначив вже 48 недоброчесних суддів.

Вибір кандидатур на посади суддів за квотою президента вказує на намір використовувати суди винятково для досягнення вузькокорпоративних інтересів владної команди та олігархів, які її фінансують на даному етапі.

  • Так, Парламентська асамблея Ради Європи остаточно відхилила список кандидатів на посаду судді від України в Європейському суді з прав людини. Основна причина – висування серед кандидатів депутата від Слуги народу і члена ПАРЄ Олександра Мережка.
  • До цього комітет Парламентської асамблеї Ради Європи з відбору суддів до Європейського суду з прав людини рекомендував Асамблеї відхилити список кандидатів на посаду судді ЄСПЛ від України, оскільки вони не відповідають необхідним критеріям.
  • Відбір кандидатів до ЄСПЛ, ініційований указом Зеленського у червні 2019 р., був зупинений ОАСК через грубі порушення, допущені у процесі. Перезапуск конкурсу відбувся лише у лютому 2021-го. Ключовим кандидатом є «слуга народу», голова комітету Ради з питань зовнішньої політики і міжпарламентської співпраці, віце-президент ПАРЄ Олександр Мережко. Через нього Україні вже втретє за останній час доведеться проводити конкурс кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини.
  • О.Мережко відомий своїми, м’яко кажучи, оригінальними для сучасної України поглядами. Він противник приватної власності на землю, палкий прихильник марксистського вчення. На його думку, у Голодоморі винна Україна, оскільки вона «була у 1930-х роках незалежною державою, відтак саме вона мусить виплатити грошові компенсації жертвам цього акту геноциду». Саме це написано в його статті «Кто несет ответственность за Голодомор?».

Є всі підстави вважати, що призначення таких суддів частина процесів узурпації влади «командою Зеленського». Недоброчених суддів легше контролювати, вони особисто зобов’язані призначенням на посаду та вже продемонстрували свою готовність до «компромісів» і незаконних дій в обмін на особисте збагачення.

Таким чином Зеленський протягом 2,5 років свого президентства отримав безпрецедентну повноту влади в країні. Монобільшість в парламенті, підсилена заміною нелояльного в очах Зеленського спікера; повністю підконтрольний уряд, сформований цієї слухняною монобільшістю; бездумне «штампування» нею ж з порушенням регламентних норм будь-яких «потрібних» законів, включаючи явно антиконституційний «закон про олігархів»; контроль над СБУ, МВС, прокуратурою, НБУ; протизаконне використання РНБОУ як органу позасудових розправ; частковий контроль над судової системою.