
16 серпня Верховна Рада відмовилася розглядати законопроект про підвищення акцизу на пальне (з 0 до 100 євро за 1000 л). Не вистачило голосів – лише 218 з 226. Показово, що парламент вже не вперше блокує ініціативи щодо повернення акцизів на паливо. І цього разу не допомогла у т.ч. публічна підтримка міністра інфраструктури О.Кубракова, якого окремі персонажі активно пророкують на посаду прем’єр-міністра. Але тут ціна питання була не такою високою – 2-3 млрд. грн. додаткових надходжень щомісяця.
А от інший претендент на посаду прем’єр-міністра, заступник керівника Офісу Президента України Ростислав Шурма мислить масштабніше. Сьогодні він заявив, що Україна може щомісяця проводити емісію гривні на рівні 30-60 млрд. грн. Показово, що такі показники монетарної політики озвучує не представник Нацбанку, який за монетарну політику відповідає, і навіть не представник уряду, який відповідає за економічну політику, а представник Офісу Президента. Що вказує на те, де реально розробляються плани майбутньої інфляції і зниження курсу національної валюти.
Утім, заяви Шурми кореспондуються і з попередніми заявами представника НБУ. Щоправда, заступник голови НБУ Сергій Ніколайчук все ж таки був більш консервативним у прогнозах, заявивши про 180 млрд. грн. емісії за ІІ півріччя 2022 р. (тобто в середньому по 30 млрд. грн. щомісяця).
При цьому Шурма доводив, що, мовляв, при відновленні експорту зерна і запровадженні 10% «валютного збору» з некритичного імпорту, ризики таких обсягів емісії будуть мінімальними.
Наскільки реально це високі показники емісії? Виходячи з обсягів грошової маси станом на кінець липня 2022 р. (агрегат М3), яка склала 2 трлн. 253 млрд. грн., заявлені 30-60 млрд. грн. – це приблизно 1,3-2,6% зростання на місяць. Порівняно з різким зростанням грошової маси у липні – відразу на 4,9% – заявлені показники – це дійсно не так багато. Утім, в попередні місяці все ж таки влада діяла скромніше – скажімо, у червні зростання склало 1,4%, а у травні навіть відбулося зниження – на 0,1%.
Протягом останніх днів представники влади (у т.ч. відстоюючи питання повернення акцизів на пальне) доводили, що підвищення (повернення) податків – це краще, ніж емісія. І в цьому був елемент здорового глузду. Але проблема в тому, що влада намагається рухатися відразу двома шляхами – і підвищуючи податки, і проводячи емісію. Таким чином, завдаючи подвійного удару по споживачах.
Нагадаємо, що у липні річна інфляція зросла на 0,7% і склала 22,2% (липень 2022 до липня 2021 р.). Хоча зростання на 0,7%, на перший погляд, незначне і в рази менше, ніж в попередні місяці, але, як правило, липень і серпень є традиційно дефляційними місяцями – через сезонне здешевлення фруктів і овочів.
До того ж, нещодавнє прийняття законопроекту №7644, який збільшує видатки держбюджету відразу на 270 млрд. грн. і запропонований механізм покриття нових видатків через ОВДП – вказує, влада буде знову вмикати грошовий верстат, замість вмикати голову і формувати спільний штаб порятунку країни.