
Протягом останнього тижня на рівні Євросоюзу відбуваються переговори щодо можливого надання доручення Данії перевіряти танкери з російською нафтою, які проходять через її територіальні води. І хоча реалізувати цю ініціативу буде складно, тим не менш, якщо вона буде принаймні частково реалізована, це може суттєво вдарити по експорту нафти з рф, оскільки близько 60% російської експортної нафти досі проходить через Балтійське і Північне моря.
Минулого тижня Financial Times з посиланням на кількох європейських чиновників повідомила, що ЄС планує посилити правила проходу російських танкерів, а Данії варто посилити контроль за таким проходом. Цілком логічно, що офіційною метою таких дій є посилення екологічної безпеки морських перевезень.
Тіньовий російських танкерний флот значною мірою складається з доволі старих танкерів із зношеним і морально застарілим обладнанням, що створює додаткові ризики виливу нафти у світовий океан. З іншого боку, згідно із санкціями, запровадженими ще з початку грудня 2022 р., європейським страховим компаніям заборонено страхувати танкерні перевезення російської нафти. Отже, у разі виливу нафти страхового покриття може бути недостатньо аби профінансувати ліквідацію шкоди для навколишнього середовища.
Зараз поки що Данія не перевіряє танкери, які виходять з Балтійського моря в Північне через данські протоки. Перевірка може відбутися виключно, якщо екологічна загроза є очевидною.
Ініціатива ЄС базується у т.ч. на основі Конвенції ООН з морського права – зокрема, ст.42 даної Конвенції, яка дозволяє прибережним державам встановлювати закони і правила для забезпечення безпеки судноплавства і запобігання забрудненню навколишнього середовища.
По суті право затримувати судна за наявності «чітких об’єктивних доказів», що воно несе суттєву загрозу для завдання шкоди узбережжю, у прибережної держави є. Серед таких доказів і підстав можуть бути вже наявний факт виливу нафти, порушення вимог щодо конструкції або обладнання танкерів, порушення норм ведення Журналу нафтових операцій.
У той же час, якщо йти за нормами МАРПОЛ – Міжнародної конвенції із запобігання забрудненням з суден 1973 р., статті 4, 5, 6 цієї конвенції дозволяють і інспектування, і навіть затримання суден-порушників, але все ж таки в цих нормах мова йде про проведення таких дій в портах або у «віддалених від берега терміналах», а не в морі.
Данія вже заявила, що вважає свої можливості для огляду танкерів з російською нафтою «обмеженими».
росіяни апелюють до Копенгагенської конвенції 1857 р., що регулює прохід суден саме через данські протоки, і вважають, що огляд танкерів буде порушенням цієї конвенції.
До того ж росіяни можуть апелювати до того, що страхове покриття її танкерного флоту достатнє для покриття можливих ризиків. Наприкінці березня 2023 р. Bloomberg писав, що близько 60% танкерів, які перевозили російську нафту, все ще користувалися західним страховками. Інші були застраховані або в рф, або в інших країнах.
рф може використати досвід Ірану, який після попадання під санкції почав формувати певні «клуби», що складалися зі страхових і транспортних компаній і які формували достатній капітал для страхування і перестрахування ризиків транспортування нафти. Більше того, рік тому – у листопаді 2022 р. – такий консорціум з 12 іранських компаній із загальним капіталом у 27,6 млрд. доларів заявив, що готовий працювати з російськими компаніями.
Імовірно, що в рф є можливості страхування і в інших країнах. Так, виявилося, що в Індії були застраховані три танкери, які під російськими назвами (зокрема, «Казань» і «Ліговський проспект»), але під прапором Ліберії перевозили російську нафту, і які минулого тижня потрапили під санкції США.
У листопаді 2023 р. Сполучені Штати стали активніше перевіряти і накладати санкції на перевізників-порушників. За даними Reuters, Міністерство фінансів США зараз перевіряє причетність близько 30 компаній і близько 100 танкерів, яких підозрюють у перевезенні російської нафти.
Розуміючи, що ініціативу щодо перевірки Данією російських танкерів буде дещо важко реалізувати на практиці, вважаємо, тим не менш, цю ініціативу важливою, оскільки це є елементом тиску на рф. Зокрема, рф буде змушена витрачати додаткові кошти – у т.ч. на вище страхове покриття своїх вантажів, на ремонт найбільш застарілих своїх суден. Також перспектива блокування російських танкерів на виході з Балтійського моря могла б бути запобіжним сигналом для Москви не «перегинати палицю» в Чорному морі, блокуючи український експорт зерна.