Поточна аналітика

Потреби оборони продовжують забезпечуватися донаторами, а посадовці займаються дерибаном на держзакупівлях

Військова частина Т0910 Держспецтранспорту (м. Червоноград, Львівська обл.) 12 квітня за результатами тендеру уклала угоду з ТОВ «Волинська виробнича компанія» про постачання бутильованої питної води на 9,53 млн грн.

При цьому, як виявило розслідування журналістів, ціна замовленої води для військових транспортників виявилася майже у два рази вища від закупівель інших силових відомств в регіоні.

Наприклад у поліетиленових пляшках об’ємом 6 літрів вона коштуватиме по 6,45 грн/л при цьому майже одночасно, наприкінці квітня військова частина 3078 Нацгвардії замовила у виробника ТОВ СП «Галпласт» питну воду в менших пляшках об’ємом 1,5 л по 3,70 грн/л із ПДВ. Це майже удвічі дешевше за ціну  Держспецтранспорту.

Волночас у квітні ДП «Державний оператор тилу» Міноборони опублікувало договори щодо постачання продуктів харчування для ЗСУ, де в каталогах різних постачальників бутильована питна вода до 1,5 л врахована по 2,05–4,10 грн/л. Це від 1,5 до 3 разів дешевше.

А у березні державний оператор тилу замовляв у виробників ПрАТ «Оболонь» і ТОВ «Аквапласт» бутильовану питну воду в пляшках 1,5 л по 2,88–3,66 грн/л із ПДВ і доставкою.

Понад те, навіть та ж таки частина Держспецтранспорту ще взимку замовляла у виробника «Оболонь» питну воду в пляшках 1,5 л для західних областей по 3,39 грн/л, тобто удвічі  дешевше.

При цьому переможець такого дорого тендеру «Волинська виробнича компанія» з Ковеля вперше отримала замовлення. При цьому ще й без будь-якої  конкуренції, адже на закупівлю Держспецтранспорту більше ніхто не заявився.

Для цього замовник завчасно висунув спеціальний перелік вимог, який, вочевидь, і мав би забезпечити ексклюзивні переваги потрібної бізнес-структури.

Наприклад для підтвердження відповідності технічним умовам треба було подати цілу купу документів. Крім тих, які справді стосувалась закону №771/97 «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» керівник чи уповноважений учасника мав пройти навчання з пожежної безпеки та із цивільного захисту. До того ж, треба було подати доволі «екзотичні» сертифікати SA 8000:2014 «Соціальна відповідальність» і ДСТУ CEN/TS 54-14:2021 (CEN/TS 54-14:2018, IDT) «Системи пожежної сигналізації та оповіщування». Вимагалися й  сертифікати на систему керування безпечністю харчових продуктів, систему екологічного управління, систему управління якістю, систему управління безпекою ланцюга постачання, систему управління щодо протидії корупції, системи енергетичного менеджменту  і систему управління охороною здоров’я та безпекою праці із подробицями.

У результаті переможець був фактично напередвизначений, а оплачувати цей банкет муситиме й без того дефіцитний державний бюджет.

І все це у той час, коли життєві  потреби ЗСУ й надалі не дофінансовуються. А їх забезпечення перекладається на донаторів і волонтерів.