Поточна аналітика

Потрібен постійний моніторинг виконання санкцій

Як повідомляє Bloomberg, у середу, 12 липня 2023 р., ціна на барель російської нафти URALS впритул наблизилася, а в деякі моменти часу навіть перевищила 60 доларів за барель. Зокрема, у середу в чорноморському порту Новоросійська ціни на Urals зросли до 60,78 доларів за барель, свідчать дані Argus Media. Нагадаємо, що 60 доларів – це цінова стеля, встановлена країнами Великої сімки і Євросоюзу.

Зростання цін на нафту – це певною мірою реакція ринку на заяви представників Саудівської Аравії і рф, зроблені на початку липня, з обіцянками дотримуватися режиму скорочених поставок нафти на світовий ринок в ближчі місяці. Зокрема, Саудівська Аравія оголосила, що подовжить на серпень добровільне скорочення свого видобутку до 9 млн. барелів на день (скорочення почалося з липня). А рф заявила, що в серпні добровільно скоротить поставки нафти на 0,5 млн. барелів на добу. Хоча як ми повідомляли раніше, між Ер-Ріядом і Москвою вже був конфлікт, оскільки існували обґрунтовані підозри щодо того, що рф недобросовісно виконує взяті на себе обмеження щодо видобутку.

У середу вересневі ф’ючерси на еталонну марку BRENT зросли на 0,5% до 79,79 доларів за барель (на максимумі). Вгору, відповідно, пішли і ціни на URALS.

Це означає, що західні кораблі не зможуть перевозити нафту, яка коштує понад 60 доларів за барель, а західні страхові компанії не зможуть страхувати відповідні вантажі.

Продовження постачання російської нафти за ціною вище 60 доларів – це випробування того, наскільки ефективно діють західні санкції в нафтовій сфері і наскільки рф вдається їх обходити – у т.ч. наскільки достатній її танкерний тіньовий флот, наскільки вдалося вирішити проблеми страхування і кредитування, наскільки її торговельні партнери (традиційно – Індія, Китай, Туреччина) готові йти на ризик погіршення відносин з ЄС і G7 за умов збереження постачання нафти з рф за ціною вище стелі у 60 доларів за барель.

Вважається, що це буде значним випробуванням, в першу чергу, для Індії, яка вкрай не зацікавлена, аби її компанії (нафтові, страхові, банки, тощо) підпали під західні вторинні санкції. Найбільш імовірним варіантом будуть максимальні спроби Індії залишатися в межах цінової стелі – у т.ч. за рахунок знижок (можливо, на більших обсягах).

рф намагається максимально розширити свій тіньовий танкерний флот – для перевезення підсанкційної російської нафти і нафтопродуктів. Ще на початку березня 2023 р. CNN повідомляло, що щомісяця тіньовий танкерний флот рф збільшується на 25-35 суден. І вже на той момент близько 600 танкерів або близько 10% всього танкерного флоту світу обслуговувало перевезення російської нафти.

Показово, що доволі часто російський танкерний флот поповнювали старими танкерами, що підвищує ризик екологічних катастроф. Наприкінці березня Bloomberg писав, що тіньовий танкерний флот під російську нафту складається здебільшого із доволі старих суден, наводячи приклад 26-річного танкера Turba, який не відповідає поточним вимогам екологічної безпеки, який з 2017 р. не проходив повну інспекцію і який вже давно має бути пущений на металобрухт, але який, тим не менш, в одному з портів Ленінградської області «під зав’язку» завантажується російським паливом.

Зважаючи на згадані ризики, українській владі варто максимально чітко доносити меседж до світових лідерів – російський тіньовий флот застарілих танкерів, які зараз перевозять російську нафту – це загроза світовій екологічній безпеці. Відповідно, на всіх можливих міжнародних рівнях контроль за дотриманням екологічної безпеки російським тіньовим танкерним флотом має бути максимально посилено.