Поточна аналітика

Прем’єр-міністр Д.Шмигаль навів відверто маніпулятивні цифри про фінансування територіальних громад

Шмигаль промовчав, що за 11 місяців 2021 року держава перерахувала громадам на 101 млрд. грн. менше, ніж за 11 місяців 2018 року.

Виступаючи у п’ятницю у ВРУ прем’єр-міністр Д.Шмигаль сказав про здобутки децентралізації:

  • «Децентралізація. Важливий, надзвичайно важливий напрямок. І треба сказати, що в результаті реформи децентралізації, яка є одною з найбільш успішних, громади отримали реальну можливість впливати на розвиток власних регіонів, визначати, де відкрити садочок або де побудувати лікарню.

  • Зальний обсяг фінансового ресурсу місцевих бюджетів на 22-й рік становитиме 630 мільярдів гривень. Це колосальна цифра. Якщо в 20-му році доходи місцевих бюджетів склали доходи всього-на-всього 290 мільярдів гривень, цього року ми отримуємо на рівні 320, наступного року це вже понад 437 мільярдів гривень доходів для місцевих бюджетів…

  • Обсяг Фонду регіонального розвитку складе понад 5 мільярдів гривень, ще 9 мільярдів гривень піде на реалізацію інфраструктурних проектів. І це лише частина програм».

Насамперед, складається враження, що порівнюючи 2020 і 2021 роки Прем’єр-міністр згадує якісь темні часи. Але у 2020 році також при владі був Зеленський і при владі був прем’єр Шмигаль. І коли Шмигаль каже, що у 20-му році доходи місцевих бюджетів склали «всього-на-всього 290 мільярдів гривень», то має розуміти, що це їх результати роботи і їх відповідальність.

Те, що уряд декларує про заплановані рекордні доходи місцевих бюджетів на 2022 рік обсягом в 630 млрд. грн., то тільки тому, що власних доходів місцевих бюджетів заклали на 437 млрд. грн.

По-перше, ці обрахунки проведені на основі дуже оптимістичних прогнозних показниках, оскільки планується, що місцеві бюджети збільшать у 2022 році доходи більше, як на 90 млрд. грн. (якщо виходити з того, що за 11 місяців 2021 року до загального фонду місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 316 978,5 млн гривень).

По-друге, у попередні роки ніхто з органами місцевого самоврядування меморандумів про покриття різниці в тарифах за рахунок місцевих бюджетів не укладав. Тому, говорячи про рекордні доходи місцевих бюджетів, намалювавши завищену цифру (до якої держава практично не має стосунку), прем’єр Шмигаль мав би сказати і про рекордні видатки у 2022 році місцевих бюджетів, бо питання тарифів для населення лягає повністю на них.

  • Бо задекларовані на виконання Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 роках додаткові 11 млрд. грн. (збільшення на 2022 рік до 64% частки ПДФО, що зараховується до загального фонду відповідних бюджетів місцевого самоврядування, – за рахунок зменшення доходів загального фонду державного бюджету від цього податку), і 1,5 млрд. грн. – додаткова дотація на проведення розрахунків протягом опалювального періоду за енергоносії та комунальні послуги, які споживаються установами, організаціями, підприємствами, що утримуються за рахунок відповідних місцевих бюджетів – цих видатків не покривають.

По-третє, Уряд має говорити про здобутки для громад свої, а не місцевих бюджетів. А здобутки такі, що трансферти з Державного бюджету (субсидії, субвенції, дотації) місцевим бюджетам різко впали при Зеленському. Хоча, звичайно, Шмигаль правий в тому, що 2020 рік – чорний рік для місцевого самоврядування, який був організований Зеленським. За 2020 рік до загального фонду місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 289 986,0 млн гривень, а міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам надано в обсязі 160 986,2 млн грн. Це безпрецедентні цифри.

Але Шмигаль міг би порівняти доходи місцевих бюджетів і з іншими періодами – при П. Порошенку.

  • За 2019 рік до загального фонду місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 275 016,4 млн гривень, а міжбюджетних трансфертів – 245 435,3 млн грн. Ця цифра мала бути майже на 4,2% більшою (принаймні, так планували при Порошенку, бо Бюджет верстався у 2018 році), але до кінця 2019 року «зелена команда» недоплатила їх місцевим бюджетам. Але всього доходи місцевих бюджетів у 2019 році склали 520,45 млрд. грн.

  • Такий самий результат був і три роки тому – у 2018 році до загального фонду місцевих бюджетів (без рахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 233 930,3 млн. гривень, а міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам – 285 493,9 млн. грн., разом 519,5 млрд. грн.

Тобто, якщо порівнювати кошти, які держава виділяла громадам тільки з Держбюджету, то у 2018 і 2019 році вони були у2018 році майже на 90 млрд. грн. більшими, ніж планується у 2022 році.

  • Тому, коли Шмигаль звітує, що децентралізація дала громадам «реальну можливість впливати на розвиток власних регіонів, визначати, де відкрити садочок або де побудувати лікарню», то він має казати правду – внаслідок скорочення міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам з Держбюджету при Зеленському громади отримали не право відкривати лікарні і садочки, а опинилися перед необхідністю їх закривати. До слова, урядом забезпечено у січні-листопаді 2021 року перерахування міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам в обсязі 156 524,2 млн грн.

  • При Порошенку станом на 01.12.2018 перерахування міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам складали 257 715,0 млн. грн. (!).

Окрема тема – Державний фонд регіонального розвитку. Напевне, Шмигаль вже не пам’ятає, але згідно з Бюджетним кодексом, ДФРР має становити 1% загального фонду Державного бюджету. Нагадаємо, що доходи загального фонду Державного бюджету України на 2022 рік закладені у сумі 1 182 907 265,5 тис. гривень. Тобто, ДФРР на 2022 рік мав би складати майже 12 млрд. грн. Але з волі Кабміну, монобільшості і Зеленського він складає 5,2 млрд. грн., майже так само як у минулому році.

При владі, яку дуже любить критикувати Зеленський, при Порошенку, коли ДФРР власне і був створений для фінансування інфраструктурних проектів в громадах за принципом європейських структурних фондів, видатки на ці цілі були значно більшими.

  • У 2018 році – 6 млрд. грн., у 2019 році (цей бюджет розроблявся при Порошенку) – 7,17 млрд. грн. Уряд, монобільшість і Зеленський могли б виконати вимогу Бюджетного кодексу, якби 6 млрд. грн., які вони дали на «депутатські фонди» депутатів-мажоритарників від СН і «За майбутнє», заклали додатково в ДФРР.

  • Але ДФРР має значно чеснішу процедуру фінансування – там проекти відбирають через конкурс, до того є проекти фінансуються через співфінансування.