У грудні 2022 року «Слуги народу» переконували українців, що узгодили з європеськими партнерами проект закону про формування Конституційного Суду, який вимагається для початку переговорів із ЄС про членство.
Обман швидко розкрився – і аж до 27 липня Верховна Рада змушена була виправляти помилку, обговорюючи і приймаючи новий закон.
Ще гірша ситуація із проектом закону про Антимонопольний комітет (проект №5431).
З одного боку, Венеційська комісія розгромила так званий «антиолігрхічний закон», сказавши правду: це закон не про боротьбу з олігархами, а про політичне визначення, кого назвати олігархом. Як випливає з висвновку Комісії, цей недолугий закон слід скасувати, а натомість удосконалити закони щодо обмеження впливу грошей на владу. Зокрема, закон про Антимонопольний комітет.
Однак, замість удосконалення положень закону, побачили надмірне посилення репресивних норм, які можуть перетворити Антимонопльний комітет у ще один орган тиску на бізнес і опозицію:
- На підставі судового рішення господарського суду (у першому читанні – просто «у випадку і в порядку, визначених законом») суттєво розширено предмет перевірок і повноваження АМКУ:
- мати безперешкодний доступ до приміщень підприємств, установ та організацій, до місць зберігання інформації, що перебуває у володінні та/або користуванні суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративногосподарського управління та контролю (комп’ютерів, технічних засобів електронних комунікацій та зберігання інформації, серверів, сейфів, робочих місць працівників тощо), незалежно від їх місцезнаходження;
- копіювати та/або одержувати копії такої інформації;
- накладати арешт або вилучати предмети чи інші носії інформації, документи, у тому числі їх оригінали, опломбовувати (опечатувати) приміщення, системи електронних комунікацій чи місця зберігання інформації у спосіб, що унеможливлює ознайомлення з їх змістом;
- проводити огляд приміщень та інших володінь суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративногосподарського управління та контролю, що перевіряються”;
- Голова АМКУ може «видавати накази про примусове виконання рішень адміністративної колегії територіального відділення Антимонопольного комітету України, прийнятих за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у тому числі про стягнення штрафу».
- Створюється «Державний реєстр суб’єктів господарювання, притягнутих до відповідальності за вчинення порушення, яке передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 цього Закону, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів – єдина відкрита автоматизована система накопичення, обробки, обліку та надання інформації про суб’єктів господарювання, які протягом останніх трьох років притягалися до відповідальності за вчинення порушення, передбаченого пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 цього Закону, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, для цілей Закону України “Про публічні закупівлі”».
Такі зміни не наближають Україну до Європи, а віддаляють від неї.