
6 листопада Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ухвалила рішення про забезпечення примусового відчуження у власність держави акцій ПАТ “Укрнафта”, ПАТ “Укртатнафта”, АТ “Мотор Січ”, ПрАТ “АвтоКрАЗ” та ПрАТ “Запоріжтрансформатор”. Як пише Цензор, що «підставою для цього рішення став ухвалений у вересні закон “Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану” та низка наказів Верховного Головнокомандувача ЗСУ».
Посилання на «вересневий закон» є дещо некоректним, бо у вересні було прийнято насправді зміни (2561-IX, за законопроектною нумерацією – №7605) до згаданого профільного закону. І ці зміни (за які, до речі, голосувала і «Євросолідарність») не мають жодного відношення до вилучення акцій підприємств (у змінах мова йде лише про рухоме майно, яке розташоване в регіонах, де є ризик окупації – на відстані до 30 км до районів ведення бойових дій).
Насправді, керувалися базовим профільним законом “Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану”, який було прийнято ще за часів Януковича – у травні 2012 р.
Закон (ст.1) передбачає можливість «примусового відчуження майна» (з попередньою компенсацією, а якщо неможливо – то компенсацією постфактум) і «вилучення майна» (тут мова про майно держпідприємств і без компенсації). Виходячи зі змісту цих термінів, тут використовується саме «примусове відчуження майна» – з компенсацією.
Згідно із ст. 4 згаданого закону примусове відчуження здійснюється за рішенням «військового командування». Згідно із ст.3 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», «військовим командуванням» не є ані Президент України (як Верховний Головнокомадувач), ані міністр оборони О.Резніков, який вже формує наглядові ради на цих підприємствах. За згаданою нормою, «військовим командуванням» є «Головнокомандувач Збройних Сил України, Командувач об’єднаних сил Збройних Сил України, командувачі видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового управління, командири з’єднань, військових частин Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань». Хотілося б зрозуміти, чи було рішення В.Залужного на цю тему, або когось із інших осіб з військового командування, означених в ст. 3. За посиланнями, які містяться в рішенні Нацкомісії з цінних паперів і фондового ринку, крім наказу Верховного Головнокомандувача (тобто Президента) №14т/ВГК від 6.11.2022, були також накази Командувача Сил логістики ЗСУ №№290, 291, 292, 293, 294 – усі від 6.11.2022.
Також при всій нашій нелюбові до пана Коломойського, а тим більше до колаборанта Богуслаєва – варто розуміти, що згаданий профільний закон не містить суттєвих обмежень щодо майна, яке може бути відчужене. І вже щойно продемонстроване правозастосування цього закону створює доволі небезпечний прецедент, коли, по суті, може бути вилучено будь-що у будь-кого. Особливо, якщо цей хтось є опонентом влади.
Так, має здійснюватися компенсація (до речі, тут з’являється безліч цікавих питань. Наприклад, за які кошти здійснюватиметься компенсація Коломойському? Чи планується компенсація Богуслаєву?). Так, здійснюється оцінка майна, що відчужується. Але оцінка прописана розмитими відсилочними нормами («у порядку, встановленому законодавством»), причому прописано, що оцінку можуть здійснювати у т.ч. і державні органи. І строки проведення компенсації по суті необмежені і компенсація може бути проведена після закінчення воєнного стану. Тобто норми прописано не в інтересах власника, чиє майно вилучається. Якщо мова йде про акції – оцінка буде йти за номінальною вартістю акцій чи за ринковою? Чи вилучаються акції міноритарних акціонерів (судячи з наявних скарг – так, вже вилучаються).
Згідно із ст. 41 Конституції України, «(…) Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об’єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об’єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом».
Натомість бачимо крок із погано передбаченими наслідками.