Поточна аналітика

Призупинення дії угоди про спрощення візового режиму з РФ

Міністри закордонних справ країн Євросоюзу призупинять дію угоди про спрощення візового режиму з РФ.

  • Про це заявив міністр закордонних справ Угорщини Петер Сійярто на брифінгу в рамках зустрічі голів МЗС країн ЄС у Празі. «ЄС зупинить дію угоди про спрощення візового режиму з РФ. Для цього необхідна кваліфікована більшість країн-членів, і судячи з сьогоднішніх виступів, вона у нас є» – заявив Сійярто.

Заморожування угоди між ЄС і РФ щодо спрощення візового режиму, яка діяла з 2007 р., означає, що росіяни зможуть, як і раніше, подаватися на короткострокові («шенгенські») візи, але муситимуть надавати більше документів, розширяться строки розгляду заявок і візовий збір збільшиться з 35 до 80 євро.

Нагадаємо, що на третій день війни – 26 лютого 2022 р – ЄС в рамках другого санкційного пакету вже частково призупинив дію угоди про спрощення візового режиму з РФ.

  • Але це стосувалося лише видачі віз членам офіційних російських делегацій, урядовим чиновникам, парламентарям, співробітникам конституційного і верховного судів РФ, власників дипломатичних паспортів, представникам бізнесу. Відповідно, з 1 березня вони мали отримувати візи за стандартною процедурою і сплачувати стандартний консульський збір.

Повне призупинення угоди вважається компромісним варіантом – у той час як країни Балтії, Фінляндія і Польща виступають за повну заборону видачі туристичних віз росіянам (цей крок підтримав також парламент Чехії, яка зараз головує в ЄС), але частина країн ЄС – у т.ч. Німеччина, Франція, Португалія, Греція, Кіпр, Бельгія – виступили проти цього кроку.

Призупинення угоди про спрощення візового режиму варто розглядати і подавати виключно як перший крок обмеження привілею росіян подорожувати в країнах Шенгенської зони.

Цей спільний крок ЄС в принципі не обмежує національні уряди у запровадженні власних заборон і обмежень. І ці обмеження вже реалізуються окремими країнами. Наприклад, Естонія з 18 серпня, не скасовуючи вже виданих віз, тим не менш, запровадила санкції у вигляді відмови від в’їзду в країну усім росіянам, крім дуже обмежених категорій (дипломати, міжнародні перевізники, особи, які мають родичів в Естонії, тощо). Латвія на початку серпня заявила, що призупиняє «на невизначений строк» видачу будь-яких віз громадянам РФ. Про плани обмежити транзитний туризм громадян РФ заявила Фінляндія.

Показово, що країни, які підтримують повну заборону на видачу туристичних віз для громадян РФ, є також країнами-сусідами РФ. І саме через них – в умовах заборони авіасполучення ЄС з РФ, відбувалася значна частина транзиту росіян до інших країн ЄС і, зокрема, до курортів Середземномор’я (передовсім, це стосувалося мешканців Санкт-Петербургу, які використовували аеропорт Гельсінкі для дешевих перельотів по Європі).

  • Тому у разі навіть одноосібних дій держав, які підтримують повну заборону на видачу туристичних віз, буде повністю відрізано «північний шлях» росіян до країн ЄС. Утім, залишаться ще можливості авіаційного транзиту росіян до ЄС – зокрема, через аеропорти Туреччини, Грузії, тощо. Але окремі ускладнення для росіян вже розпочали і деякі інші країни ЄС, які є традиційним туристичним напрямком. Наприклад, зараз візовий центр Італії в РФ пропонує росіянам найближчі дати для подачі документів на візу через три місяці.

Зважаючи на вище зазначене, варто активізувати заклики і двосторонні переговори до країн ЄС, які підтримують запровадження повної заборони видачі віз росіянам (зокрема, країни Балтії, Фінляндія, Польща, Чехія) – запровадити такі заборони на національному рівні. І Shengen Acquis, і Візовий кодекс прямих заборон для таких дій національними урядами не мають. Але, згідно з прецедентним правом Суду ЄС, одна з базових 4 фундаментальних свобод ЄС – щодо вільного пересування осіб – може бути обмежена за умови настання справжньої загрози. І цю можливість національні уряди нещодавно використовували – в умовах пандемії коронавірусу.

Також варто нагадувати, що питання візового режиму цілком можуть пов’язуватися із внутрішньою і зовнішньою політикою відповідної держави. Можна згадати, що запровадженню безвізового режиму для України передувала серйозна антикорупційна робота попередньої влади.