
Экс-президент Украины Леонид Кравчук во время юбилейной академии по случаю 90-летия почетного патриарха Православной церкви Украины Блаженнейшего Филарета, в Киеве, 23 января 2019 г. Фото Маркив Михаил / POOL / УНИАН
- Леонід Кравчук запропонував «нові ініціативи» щодо врегулювання ситуації на Донбасі – Фонд відбудови Донбасу і створення в ОРДЛО вільної економічної зони. «Коли я був президентом, ми створили вільну економічну зону, куди увійшли Донецька, Луганська і, здається, Дніпропетровська області. Потім про це забули» – сказав Кравчук.
- Режими ВЕЗ, СЕЗ і ТПР в Україні активно впроваджувались роками, але ефективність їх була сумнівною. За весь період їх функціонування (станом на 2006 рік) очікувалося досягти залучення інвестицій – понад 17,1 млрд. дол., але залучили лише 2,1 млрд. дол. (основна частина – це не іноземні інвестиції, а реінвестування вітчизняних підприємств).
- Активістами у цьому процесі були якраз представники Донецького регіону – у 1998 року вони пролобіювали Закон «Про спеціальні економічні зони та спеціальний режим інвестиційної діяльності в Донецькій області». І з того часу СЕЗ і ТПР у Донецькій області стали податковими дірами для держави. Станом на 2005 рік усього з початку функціонування ВЕЗ і ТПР суб’єктам господарювання, які реалізували інвестиційні проекти в Донецькій області, держава надала податкових і митних пільг у сумі понад 6,9 млрд. грн., доходи в бюджет і цільові фонди склали менше 3 млрд. грн. Держава втратила на цьому майже 4 млрд. грн. (в ті часи долар дорівнював 5 грн.).
- Оприлюднення Офісом Президента ідеї «вільної економічної зони» для ОРДЛО (на підконтрольній території Україні) – це, власне, і є формою економічного визиску України – перетворити всю ОРДЛО у ВЕЗ і надати митні і податкові пільги.
- Україна, дійсно, приймала у 2014 році для окупованого Криму закон «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України», який був юридичною оболонкою економічного оформлення «окупації».
Таким чином, план В.Зеленського «миру на Донбасі» може реалізуватися таким шляхом:
1) «поступки» в системі управління – ревізія підписаних у Мінську вимог управління в ОРДЛО на основі закону про місцеве самоврядування, повна легалізація органів «ДНР» і «ЛНР» у складі України;
2) створення вільної економічної зони на території ОРДЛО – надання митних і податкових пільг, що може призвести до встановлення мінімальних відрахувань до Державного бюджету України;
3) взяття на себе Україною фінансування всієї бюджетної сфери, «народної міліції» в ОРДЛО, а також відбудови Донбасу.