Поточна аналітика

Щодо проєкту О.Качури про внесення змін до Постанови ВРУ про місцеві вибори

  • Проєкт О.Качури про вибори в ОРДЛО (Проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України “Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році” щодо можливості забезпечення представництва спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ і міст Донецької та Луганської областей» №3943) передбачає, що вибори  в ОРДЛО будуть призначені у встановлені окремими законами порядку та строки. Згідно з п.4 Комплексу заходів з виконання Мінських домовленостей чітко сказано, за яким законодавством проводяться вибори в ОРДЛО: «В первый день после отвода начать диалог о модальностях проведения местных выборов в соответствии с украинским законодательством и Законом Украины “О временном порядке местного самоуправления в отдельных районах Донецкой и Луганской областей”, а также о будущем режиме этих районов на основании указанного закона». В Україні законодавство про вибори – це чинний Виборчий кодекс. Про жодні додаткові окремі закони спеціально для виборів в ОРДЛО у Мінських домовленостях 2015 року немає, йдеться лише про модальності чинного законодавства про вибори. А це означає, що проведення місцевих виборів в ОРДЛО можливе лише у випадку забезпечення стандартів виборів, встановлених виборчим українським законодавством: функціонування в ОРДЛО Державного реєстру виборців, функціонування в ОРДЛО українських партій, які формують ТВК і ДВК, які висувають кандидатів у голови громад і у депутати, забезпечення виборчої агітації, у тому числі, через засоби масової інформації, забезпечення безпеки виборів тощо.
  • Проєкт О.Качури встановлює нові умови проведення виборів в ОРДЛО (замість чинної вимоги «припинення тимчасової окупації та збройної агресії Російської Федерації проти України, а саме: виведення усіх незаконних збройних формувань, керованих, контрольованих і фінансованих Російською Федерацією, російських окупаційних військ, їх військової техніки з території України; відновлення повного контролю України за державним кордоном України…») пропонується норму про деокупацію зняти, а замінити на: «повноцінне завершення на відповідних територіях процедур з роззброєння, демілітаризації та реінтеграції відповідно до стандартів Організації Об’єднаних Націй та Організації з безпеки і співробітництва в Європі».
  • Але проєкт не дає пояснень:

1) а які це «відповідні території» – територія ОРДЛО чи ділянки розведення військ? Бо початі саме ці процедури демілітаризації, а от процедури демілітаризації ОРДЛО ніхто і не починав, тому про завершення таких процедур не приходиться говорити;

2) не зовсім зрозумілим є демілітаризація ОРДЛО – це можна також прочитати як те, що Україна має взяти на себе зобов’язання не вводити свої війська в ОРДЛО;

3) проеєт постанови не вказує, на які саме стандарти ООН і ОБСЄ з «роззброєння, демілітаризації та реінтеграції» посилаються автори. У Пояснювальній записці до проекту про це інформація відсутня. Одним з дуже небезпечних положень проєкту О.Качури є те, що автори пропонують проводити вибори депутатів Донецької і Луганської областей, що у майбутньому може бути формою легалізації т.зв. ДНР і ЛНР. Ця пряма російська ревізія Мінських домовленостей – у Комплексі заходів від 12 лютого 2015 року жодного слова про вибори до обласних рад і це великий здобуток дипломатії П.Порошенка. В окремих районах Донецької і Луганської областей, за Мінськими домовленостями, можуть бути лише вибори до районних, міських (міст районного і обласного значення), сільських, селищних рад, ніякого обласного рівня в системі самоврядування немає.