Поточна аналітика

Щодо виконання державою своїх зобов’язань

  • За даними Рахункової палати України, у I півріччі план видатків державного бюджету не було виконано на 51 млрд. грн. Навіть попри те, що відповідно до перегляду у квітні він і так був зменшений на 77 млрд. грн
  • Попри це, загальний обсяг державного і гарантованого державою боргу у I півріччі різко збільшився (майже на 14%) і досягнув 2,3 трлн. грн.
  • І в другому півріччі, попри припинення більшості обмежень, пов’язаних з Соvid-19, ситуація кардинально не поліпшилася. За оперативними даними Державного казначейства, податкові надходження у липні (29,63 млрд. грн.) були на 7,32 млрд. грн. або на 19,8% меншими, аніж у липні минулого року. І лише заниження більш як на 1/3 плану, порівняно із липнем минулого року (24,1 проти 36,9 млрд.), дало можливість владі звітувати про «перевиконання».
  • При цьому таке різке заниження плану в умовах, коли країна давно вийшла із жорсткого карантину, є лише спробою приховати провали влади у наповненні державного бюджету.
  • Перш за все, скорочення ВВП чи промислового виробництва нібито через Covid-19, на який у владі намагаються перекласти відповідальність за свої провали, є в рази меншим, аніж податкових надходжень.
  • По друге, рік тому В.Зеленський обіцяв подолати корупцію і контрабанду, а відтак збільшити надходження до бюджету. І те, що сьогодні ситуація є протилежною, може пояснюватися лише одним – насправді корупція у податковій і контрабанда на кордоні не лише не була подолана, а навіть зросла в рази.
  • Неефективне і неякісне бюджетне планування, негативний вплив низької якості прогнозу макроекономічних показників теж вплинули на ситуацію. Так, уряд наприкінці березня змінив прогноз середнього обмінного курсу гривні з 27 до 30 грн. за дол. США. Фактично, у січні-червні середній обмінний курс становив 25,98 грн. за дол. США, тобто на 13,4% менше прогнозного. За рахунок цього недоотримано 25,5 млрд. грн. доходів. Аналогічно уряд прогнозував скорочення імпорту товарів і послуг на 10%. Фактично, у I півріччі імпорт зменшився на 19,7%, або майже вдвічі більше прогнозного. Як наслідок, недоотримано 14 млрд. грн. доходів.
  • Також значними є відхилення від прогнозних показників зменшення реального ВВП і зростання цін, що також негативно вплинуло на виконання плану доходів.
  • Урешті, невиконання бюджетних видатків набагато перевищує скорочення надходжень до Державного бюджету (51 млрд. грн. проти 38 млрд.). Це наслідок нехтування нинішньою владою потреб українців і грубого порушення законодавства.
  • Місяцями затягується навіть затвердження паспортів низки важливих бюджетних програм.
    • Серед яких такі надзвичайно важливі в умовах стрімкого зростання навантаження на систему охорони здоров’я як: «Розвиток системи екстреної медичної допомоги», «Модернізація та оновлення матеріально-технічної бази багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування», «Забезпечення оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів».
    • Блокується фінансування діяльності Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови.
    • Досі не розпочалося фінансування програми із підтримки фінансового лізингу в агропромисловому секторі та забезпечення питним водопостачанням сільських населених пунктів у Миколаївській області та міста Маріуполь на Донеччині.
    • Заблоковане фінансування програми виконання судових рішень, які набрали законну силу, заходів, спрямовані на зменшення впливу вибухонебезпечних предметів, компенсація постраждалим, будинки яких зруйновано внаслідок російської агресії.
  • В цій ситуації уже половина українців  виступають за проведення дострокових виборів до Верховної Ради. Саме про це свідчать дані свіжого дослідження КМІС.

Усе більше українців усвідомлюють не тільки неспроможність «слуг» виконати свої передвиборчі обіцянки, але навіть забезпечити звичайне виконання державою своїх функцій.