Поточна аналітика

Щодо чергового тиску на бізнес і ФОП

8 лютого Уряд схвалив проект Закону «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо визначення поняття трудових відносин та ознак їх наявності». Документом передбачається визначення на законодавчому рівні поняття трудових відносин та запровадження принципу презумпції наявності трудових відносин. Визначаються 7 ознак наявності трудових відносин. При цьому робота може бути визнана такою, що виконується в межах трудових відносин, якщо наявні принаймні три з перерахованих ознак. У такому разі сторони зобов’язані укласти трудовий договір, а працівник має бути забезпечений необхідним соціальним пакетом, зокрема, відпустками, лікарняними, наявністю гарантій та компенсацій щодо збереження місця роботи.

Робота бізнесу і ФОПів не дає спокою уряду Зеленського-Шмигалая. Вони вже не знають, що б ще таке придумати, аби обкласти додатковими податками підприємців. На сьогодні, наприклад, ФОП третьої групи платить 5% Єдиного податку від прибутків, і ЄСВ близько 1,5 тис. грн. У разі укладання цивільно-правової угоди, роботодавець змушений платити 18% ПДФО, 22% ЄСВ і 1,5% військового збору. Різниця відчутна. При чому, у разі виявлення порушення, на бізнес будуть накладатися штрафні санкції.

Більше того, якщо читати уважно, то в проекті закону також написано, що наявність трудових відносин може бути встановлена за іншими ознаками – залежно від специфіки співпраці ФОПа та замовника в кожній окремій ситуації. Це буде визначати інспектор з праці. Якими можуть бути інші такі ознаки — невідомо: вони можуть визначатися контролюючим органом у кожному окремому випадку по різному. Що, зрозуміло, призведе до корупції з боку контролюючих органів.

Вивчаючи поточну редакцію законопроекту, можна прийти до висновку, що у зоні ризику ФОПи, що співпрацюють з ІТ-компаніями на постійній основі, адже таку співпрацю можна постаратися підвести під пункти, що визначені як характерні для трудових відносин.

Під час пандемії і локдаунів багато українців були звільнені з основних місць роботи, більшості з них довелося самим шукати собі роботу та заробіток. Фріланс став одним з виходів з наявної кризи. Проте, у нас в країні досі немає законодавства щодо фрілансерів. Люди є, але законодавчо їх немає. Фрілансерів закон ніяк не захищає. Вся ця конкретизація трудових відносин без докорінного оновлення основного закону про працю буде абсолютно марною, і в першу чергу буде направлена проти ФОПів.