Поточна аналітика

Щодо тиску на бізнес

До відома: З 1 вересня Державна податкова служба України та Держпраці України організовує спеціальну перевірку в рамках контролю за виявленням неоформлених працівників серед українських підприємств. Суд підтримав штраф Держпраці за неоформлених працівників у розмірі 876 тис. гривень.

  • За більше ніж рік каденції нового президента представники малого та середнього бізнесу не відчули те, що вони можуть стати опорою для розвитку економіки країни. Влада так і не надала стимулів для їх розвитку. Натомість, підприємці потерпають від неефективної податкової системи й тиску фіскалів.
  • Бізнес багато не вимагає, хоче, щоб не завали, і лише інколи допомагали в складні часи.
  • Однак, влада бачить в бізнесі, особливо в малому лише одне: можливість для поповнення бюджету. Замість того, щоб дати малому і середньому бізнесу відновитися від коронакризи й стати на ноги, підвищити зарплати найманим працівникам і реанімувати економічний розвиток країни, уряд прагне завдяки бізнесу досягти лише однієї мети – наповнення держбюджету податками за будь-яку ціну.
  • За рік роботи влада так і не запропонувала нової прогресивної ідеології та інструментів у податковій сфері: малий та середній бізнес страждає, а великий олігархічний бізнес відчуває себе, мов риба у воді, обкрадаючи бюджет, виводячи надприбутки до офшорних юрисдикцій.
  • У малого й середнього бізнесу здебільшого відсутні фінансові ресурси й обігові кошти для переорієнтації на створення якісної продукції з високою доданою вартістю. Підприємці позбавлені доступу до дешевих кредитних ресурсів – особливо ж, зважаючи на те, що значна частина цього бізнесу внаслідок періодичних криз має низький кредитний рейтинг. Банкам невигідно кредитувати реальну економіку, поки є можливість отримувати надприбутки за допомогою операцій із ОВДП та іншими цінними паперами.
  • Зважаючи також і на надмірне податкове навантаження, бізнес змушений постійно вдаватися до «тіньових» схем, аби поповнити обігові кошти й виплачувати більш-менш пристойні зарплати найманим працівникам. Це ідеальний стан речей для фіскалів, котрі постійно тримають підприємців під пресом перевірок, штрафів, адміністративних і кримінальних справ, здираючи при цьому корупційну ренту.
  • В той же час, турборежим влади вводить нові податкові «ноу-хау», які в рази ускладнюють ведення бізнесу й податкову звітність: «віртуальні» касові апарати, іншими словами – тотальний контроль податківців буквально за кожною «копійчаною» операцією.
  • До того ж підприємці отримали контраверсійний закон «1210», яким вводиться норма щодо контрольованих іноземних компаній і оподаткування їх нерозподіленого прибутку. А отже, ще більше розширюються контролюючі повноваження фіскальних органів, вводяться нові штрафи за «відсутність реєстрації «постійного представництва», суттєво ускладнюється податкова звітність, вводиться поняття «податкового правопорушення без наявності вини» (дискреційно визначається податківцями). Плюс – з’являється така новація як «ділова мета»: згідно з нею, підприємець повинен довести чиновнику, що будь-яка угода (придбання комп’ютера, створення сайту тощо) відповідає господарським цілям компанії, інакше – плати додаткові податки.
  • За відсутності політичної волі й наявності очевидних лобістських впливів, і досі не створено єдиного органу державної влади із протидії фінансовим зловживанням – Служби (чи Бюро) фінансових розслідувань. Натомість, сьогодні і досі утискають бізнес усілякі профільні підрозділи поліції, СБУ, інших численних «правоохоронців». При цьому ще й досі працює податкова міліція, яку разом із Державною фіскальною службою мали ліквідувати, розділивши її на податкову й митну служби. Водночас, при квітневому перерозподілі держбюджету на обидві «ліквідовані» структури виділено півмільярда гривень. Якщо ж податкова міліція вже не має повноважень розслідувати кримінальні правопорушення у податковій сфері, то на що тоді влада виділила цій структурі гігантську суму – за рахунок податків українців? І зробила це саме тоді, коли коронакриза і локаут поставили малий та середній бізнес буквально на коліна.
  • Також, влада так і не спромоглася ввести податок на виведений капітал, який обіцяла запровадити, змінивши податок на прибуток підприємств.

Що потрібно для бізнесу? Влада має повноцінно впровадити Службу фінансових розслідувань, почати розробку нового Податкового кодексу, ідеологія якого має бути змінена з фіскально-бюрократичної на стимулюючу для розвитку бізнесу. Зокрема, необхідні системне усунення дискреційних повноважень фіскалів; перетворення фіскальної служби на сервісну; заміна податку на прибуток підприємств  податком на виведений капітал; повна цифрофізація податкових сервісів; дієві механізми оскарження податкових санкцій тощо; введення в дію податку на виведений капітал.