
Як повідомляє Reuters, посилаючись на свої джерела в уряді і в сфері нафтопереробки рф, російський уряд розглядає можливість запровадити заборону на експорт бензин. Таким чином, Москва хоче запобігти дефіциту бензину на внутрішньому ринку, а також зростанню внутрішніх цін після скорочення субсидій для російських нафтопереробних заводів.
Загалом для рф серед усіх готових нафтопродуктів експорт бензину не був ключовим. Серед нафтопродуктів рф значно більше експортує дизпаливо – 9,5 млн. тонн у порівнянні до 1,8 млн. тонн експортованого бензину за перші 3,5 місяці 2023 р. (січень-перша половина квітня).
З іншого боку, експорт бензину цікавий рф двома моментами. По-перше, по ньому хоч і поки що менші обсяги, але значно краща динаміка. За згадані 3,5 місяці 2023 р. експорт бензину зріс на 38%, а от по дизпаливу було навіть незначне падіння – на 3%. По-друге, експорт бензину цікавий рф тим, що по ньому значно вища цінова стеля – 100 доларів, на відміну від 45 доларів за т.зв. «темні нафтопродукти». І тут є можливість для певних махінацій з боку рф – зокрема, фіксувалися випадки змішування готового бензину і нафти. По документах це проходило як бензин (стеля – 100 доларів), але через змішування обсяги збільшувалися. Звичайно такий підхід негативно впливав на якість нафтопродуктів, але справа в тому, що основні покупці російського бензину – це в основному «невибагливі» країни.
За І квартал лідером із імпорту російського бензину була Нігерія – 488 тис. тонн бензину. На перший погляд, видається дивним, що країна з найбільшими запасами нафти в Африці завозить російський бензин. Але в Нігерії є деякі проблеми з нафтопереробними заводами – зокрема, найбільший з них НПЗ Данготе мали запустити минулого року, перенесли на наступний. У переліку найбільших споживачів російського бензину є і інші країни Африки – зокрема, Лівія (ще один традиційний експортер нафти), Гана і Туніс.
Серед великих нафтових держав, які опинилися в переліку найбільших споживачів російського бензину опинилися також ОАЕ. Але ОАЕ може виступати радше «хабом» для торгівлі бензином. Оскільки тут діє т.зв. «ринок Фуджейра», учасники якого можуть не вказувати країну-адресат викупленого палива.
Серед інших країн, які більш менш активно купували російських бензин у І кварталі 2023 р. – Мальта, Греція, Грузія. Загалом якщо раніше основні поставки російського бензину йшли до країн колишнього СРСР, то зараз тренд змінився радше в сторону країн Африки і Близького Сходу – їхня частка з листопада 2022 р. до лютого 2023 р. зросла з 26 до 50%.
Основна причина і нарощування експортних поставок бензину в першому кварталі 2023 р., і можливої заборони експорту бензину з рф, яка зараз розглядається – це питання т.зв. «демпферу». Це спеціальний збалансовуючий механізм для різниці між внутрішніми і зовнішніми цінами на нафтопродукти в рф (якщо зовнішні ціни вищі – російські НПЗ отримують субсидію від держави, якщо нижчі – мають сплатити додатково в бюджет). Справа в тому, що з квітня 2023 р. дещо змінюються правила гри на ринку: субсидії в рамках демпферу знижуються, до того ж починає діяти фіксований дисконт URALS до BRENT при розрахунках основних податків.
В принципі уряд рф міг би не вдаватися до заборони експорту бензину – тим більше, що є ризики, що нафтові компанії можуть у відповідь на відсутність можливості експорту скоротити нафтопереробку. У уряду рф є більш «цивілізовані» механізми – наприклад, вже згаданий демпфер – і відповідне регулювання субсидій для НПЗ. Але для цього потрібні додаткові кошти. А з цим в уряду рф є проблема. Також можливі і певні домовленості – і щодо цін на внутрішньому ринку (це для рф важливо, бо з травня по листопад – це традиційний пік споживання бензину і тут може бути зростання цін), і щодо обсягів експорту.
На Україну ці кроки рф навряд чи вплинуть. Після кардинального «перекроювання» імпорту нафтопродуктів через початок повномасштабної війни і виключення з переліку основних експортерів білоруських НПЗ (які переробляють, зрозуміло, російську нафту), ми в основному імпортуємо бензин з Румунії, Греції, Польщі, а також країн Балтії. При цьому якщо у грудні 2022 р. (196,6 тис. тонн) – січні 2023 р. (202,6 тис. тонн) були дійсно рекордні поставки (що могло бути пов’язано у т.ч. з «блекаутами»), то в подальші місяці імпорт бензину почав падати (у т.ч. через налагодження роботи електротранспорту, загалом постачання електроенергії). Наприклад, у лютому 2023 р. імпорт бензину в Україну скоротився на 33% (до попереднього місяця), у березні 2023 р. – ще на 37%.