Як повідомляє «Коммерсант», російські авіакомпанії починають звертатися до уряду рф з проханням допомогти їм із імпортом літаків. Так, зокрема, старший віце-президент російської авіакомпанії Utair Дмітрій Бєлоконь заявив, що перевізники самі не можуть купити собі ані нові, ані навіть уживані літаки. А чекати російських літаків занадто довго – як мінімум до 2026 р.
Показово, що як пропоновану модель допомоги держави із пошуком літаків російські авіакомпанії наводять приклад Ірану, який «усіма правдами і неправдами» шукає уживані літаки – передовсім, у країнах Африки.
Хоча, як раніше повідомляло Reuters, рф вдалося частково налагодити процес паралельного імпорту деталей і комплектуючих до літаків і обсяг цього імпорту за рік перевищив 1 млрд. доларів. Утім, нелегально завезти до рф літак дуже проблематично. Адже як тільки основні виробники (Boeing, Airbus, Embraer, тощо) дізнаються про перепродаж літака до рф і про факт обходу наявних західних санкцій, подальше постачання літаків або їх обслуговування в країні, що порушила заборону, може бути призупинено.
Тим часом лише протягом травня 2024 р. в рф було зареєстровано, як мінімум, дві масштабні поламки під час виконання авіарейсів (рекордним цього року за кількістю авіапригод був січень – 10 поламок під час виконання польотів).
Так, 12 травня 2024 р. пасажирський літак Boeing-777 авіакомпанії «Аерофлот», що виконував рейс з Москви до Гуанджоу (Китай), здійснив вимушену посаду у Іркутську через технічну несправність – спрацював датчик рівня мастила в двигуні. Для продовження рейсу було направлено резервний літак.
А 6 травня відбулася інша авіапригода – Airbus A321 авіакомпанії Nordwind, який виконував рейс з Москви до Оренбургу, зіткнувся з проблемою розгерметизації кабіни літаку і був змушений повернутися до аеропорту вильоту.
За дослідженнями компанії Cirium, в рф у 2023 р. на кожні 100 тис. польотів ставалося майже 10 авіапригод (у 2022 р. – лише 5). Так, зокрема, протягом І кварталу 2024 р. у 6 російські літаків під час польоту зупинялися двигуни.
За даними Росавіації, за січень-листопад 2023 р. у російських авіаперевізників було зафіксовано 670 авіаінцидентів – у т.ч. 400 з них через відмову авіатехніки. Найбільш часто мали місце проблеми з двигунами, з стійками шасі, порушення роботи гальм, закрилків, систем кондиціювання повітря, з лобовим склом.
Показово, що втричі зросла кількість інцидентів під час польоту – з близько 60 в 2022 р. до близько 180 в 2023 р.
Також у російських авіакомпаніях визнають, що серед ТОП-10 авіаперевізників в рф зросла кількість затримок рейсів на понад годину – приблизно на 15-20%. В російській авіакомпанії Red Wings визнали, що серед причин затримок були тимчасове скорочення оборотного фонду запчастин, скорочення наземного обслуговування в іноземних аеропортах.
При цьому проблеми регіональних російських авіакомпаній можуть бути більш серйозними, ніж в основних російських авіаперевізників. 12 вересня літак «Уральських авіаліній», що виконував рейс з Сочі до Омська, був змушений приземлитися в полі біля Новосибірську у т.ч. через проблеми з гідравлікою.
На початку цього року дві російські місцеві авіакомпанії звернулися до авіаційних контролюючих органів рф з проханням подовжити строк використання вже 50-річних літаків Ан-24 і Ан-26. Мовляв, уряд рф обіцяв, що на заміну цим літакам прийдуть російські «Ладоги». Але їх реальний випуск по суті вже відкладено з 2025 на 2027 р.