Поточна аналітика

Щодо використання коштів з фонду боротьби з Covid-19

Державна аудиторська служба України за підсумками перевірки використання коштів Спеціального фонду по боротьбі з коронавірусом у 2020 році виявила фінансові порушення на суму 406,8 млн грн, які призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на суму 114,4 млн грн. Крім цього, служба виявила проблемні питання та недоліки при використанні коштів фонду, які вплинули на ефективність і результативність використання 25 мдрд 624,8 млн грн.

Аудит використання коштів «ковідного фонду», згідно з меморандумом України та Міжнародного валютного фонду, потрібно було провести до кінця березня 2021 року. Під час аудиту перевірили використання коштів фонду в розмірі 44 млрд 494,2 млн грн – 66,9% від загальної суми використаних коштів (66 млрд 525,3 млн грн). Загальний же обсяг спецфонду станом на 31 грудня 2020 року склав 80 млрд 913,8 млн грн, а виділено з нього після відповідних постанов Кабінету міністрів було 78 млрд 427,7 млн грн.

Нагадаємо, що рік назад Голова Рахункової палати України Валерій Пацкан зазначив, що контроль за використанням коштів Фонду боротьби з COVID-19 має бути жорстким, щоб мінімізувати ризики неефективного витрачання. Валерій Пацкан нагадав тоді, що кошти Фонду йтимуть на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів коронавірусу, додаткові доплати до заробітної плати медShchodo vykorystannya koshtiv z fondu borotʹby z Covid-19икам, доплати пенсіонерам, поповнення резервного фонду держбюджету тощо.

Проте, не сталося, як гадалося. Рік роботи влади Зеленського-Шмигаля щодо витрачання коштів ковідного фонду показав, що кошти витрачалися не за призначенням – третя хвиля розповсюдження коронавірусної інфекції сьогодні є підтвердженням цього, – і не ефективно.

Ще у квітні 2020 року уряд створив Фонд боротьби з COVID-19. Однак на початку 2021 року стало очевидним, що більшість бюджетних коштів з Фонду витрачена аж ніяк не за першочерговим призначенням. Остаточна сума Фонду боротьби з COVID-19 склала 80,9 мільярдів гривень. Важливим фактом є те, що на кінець року частина коштів Фонду боротьби з COVID-19 за спеціальним фондом державного бюджету, а саме 2,5 мільярда гривень, не була розподілена. За ефективного використання, ці гроші можна було б спрямувати на закупівлю додаткових засобів індивідуального захисту, наприклад, для шкіл, які з першого вересня стали осередками скупчення вчителів та дітей. Адже Міносвіти у вересні просило з Фонду 3 мільярди гривень на ці потреби. Щоправда цей запит так і не був задоволений урядом.

Однією з найрезонансніших новин щодо Фонду боротьби з COVID-19 було виділення у липні 35 мільярдів гривень на будівництво доріг у 2020 році – на той час фактично половини Фонду. Трохи згодом уряд перерозподілив частину цих коштів, зокрема, на медицину, залишивши Укравтодору 26,2 мільярда гривень. З яких останній на кінець року витратив 25,7 мільярда (98,3%). Понад 450 мільйонів гривень так і не використали на дороги чи будь-які інші потреби.

Ще один резонансний кейс – виділення Міністерству внутрішніх справ на доплати поліцейським, нацгвардійцям та апарату МВС 2,7 мільярдів гривень, а згодом ще 1,9 мільярдів. Загалом на доплати поліції, військовослужбовцям нацгвардії та Держприкордонслужбі було виділено майже 4,6 мільярда.

Також МВС виділили 193,3 мільйони на доплати медичним працівникам у закладах охорони здоров’я МВС, ще 28 мільйонів МВС виділили на облаштування мобільного госпіталю ДСНС. З 4,7 мільярда гривень відомство не витратило лише 6 мільйонів гривень, показавши найбільшу результативність з витрачання бюджетних коштів.

Міністерству економіки з Фонду боротьби з COVID-19 виділили 10,7 мільярда гривень на фінансову допомогу Фонду соціального страхування на випадок безробіття, з яких на кінець року вдалось витратити 8,8 мільярда, або 82,1% від загальної суми.

Міністерству соціальної політики було виділено 11,8 мільярда гривень. Зокрема, на допомогу дітям підприємців – 1,4 млрд грн, фінансову допомогу Фонду соціального страхування, в тому числі на виплату лікарняних – 2,1 млрд грн. Також Мінсоцполітики виділили в загальній сумі 8,3 мільярда гривень на матеріальну допомогу особам, які можуть втратити доходи в разі заборони сфери діяльності, так звані “8 тисяч від Зеленського”. За цим напрямом Мінсоцполітики використало всього 3,6 мільярда гривень (43%), відповідно 4,7 мільярда залишилися невикористаними.

1,7 мільярда гривень дали Мінрегіону на будівництво та ремонт приймальних відділень опорних лікарень, з яких він витратив 1,4 мільярда – 82,2%.

Витрачання коштів ковідного фонду, як бачимо, було неефективним. Під час створення самого фонду, вже закладалась корупційна складова і ризики неефективного витрачання. Робота і розподіл коштів Фонду не містять чітких показників та індикаторів, за якими можна було б перевірити ефективність витрачання коштів.