Поточна аналітика

Спосіб використання Зеленським РНБО викликає питання щодо потрібності уряду і центральних органів виконавчої влади

Використання РНБО для вирішення питань, абсолютно далеких від національної безпеки, викликає питання: а для чого використовувати цей механізм, якщо в Україні є парламент, уряд, центральні і місцеві органи державної влади?

До прикладу, 29 квітня президент Зеленський видав указ №180/2021, яким ввів в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 квітня 2021 року «Про заходи державної регіональної політики на підтримку децентралізації влади». Цим рішенням, зокрема, передбачено: забезпечити з 1 липня 2021 року використання в роботі центральних органів виконавчої влади Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад. Питання – до чого тут РНБО, якщо Кабмін може реалізувати це своєю постановою.

Ще одне положення Рішення РНБО – розробити та подати у тримісячний строк на розгляд Верховної Ради України зміни до законодавчих актів щодо зарахування частини податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів за місцем реєстрації місця проживання фізичної особи – платника податку – може викликати лише поблажливу усмішку. Президент – суб’єкт законодавчої ініціативи; він своїм дорученням може доручити Офісу Президента або Мінюсту розробити законопроект без жодних рішень РНБО. І для чого цілих три місяці на розробку цього проекту? Цей проект вже давно написаний, його давно лобіює Асоціація міст України.

Аналіз цього рішення РНБО вказує, що всі його положення пов’язані з компетенцією уряду і центральних органів виконавчої влади. Здається, більш підконтрольного президентові Кабміну як уряд Шмигаля, в Україні ще не було. То чому всі ці питання не поставлені напряму Уряду, наразі незрозуміло.

Дивні рухи Зеленського щодо децентралізації дуже контрастують з тим, що робив президент і уряди у час президентства Порошенка. Парламент приймав закони, КМУ – затверджував підзаконні акти (у тому числі Методику формування спроможних громад), ЦОВВ – приймали методологічні рекомендації щодо застосування цих положень і т.д. Без РНБО і без апеляції до інтересів національної безпеки і без підміни конституційних органів.