Поточна аналітика

Спроби імпортозаміщення в російському авіабудуванні провалилися

12 липня вдень у Московській області впав пасажирський літак Sukhoi Superjet 100, на якому перебувало двоє пілотів та один бортпровідник.

Літак вилітав з міста Луковиці з авіаційного заводу, де проходив ремонт. Проте падіння сталося уже за 20 кілометрів від місця вильоту. Ймовірно, причиною аварії стала несправність двигуна.

А уже наступного дня стало відомо про аварійну посадку на Північному Кавказі іншого SSJ100 через проблеми з генератором.

Усе це в котре привернуло увагу, що незважаючи на програму з імпортозаміщення іноземного обладнання в рамках проекту SSJ100, залишається проблема з експлуатацією цього літака. І це постійно загрожує новими жертвами.

На оригінальному SSJ100 використовувалися двигуни SaM146 спільної франко-російської розробки. До березня 2022 року їх випускали та обслуговували на потужностях ОДК «Сатурн» у Рибінську, але ремонт гарячої частини (газогенератора) двигуна був можливий лише у Франції.

Оскільки цією технологією французи з росіянами так і не поділилися, то ремонт без їхньої участі неможливий. А участь французьких компаній у ремонтах, у свою чергу, неможлива, доки діятимуть санкції.

Відтак проблеми, що стали виявляти себе аварійними ситуаціями останнім часом, у міру експлуатації наявних SSJ100 будуть лише увиразнюватися. Двигуни неминуче будуть непридатні і вимагатимуть заміни.

Можливим вирішенням цієї проблеми могла б стати заміна двигунів літаків на використання двигуна ПД-8. Проте заважає висока вартість виробу. Залишкова ціна SSJ100 може становити близько 500 млн рублів, що можна порівняти з вартістю нового двигуна ПД-8.

Крім того, у РФ не вистачає виробничих потужностей і комплектуючих. Усі двигуни ПД-8 вже законтрактовані, тобто під потреби літаків, які перебувають в експлуатації потрібно   розширювати виробництво, що проблематично в умовах дії санкцій.

Фактично використання звичайних SSJ100 зараз під питанням і в короткостроковій перспективі подолати цю проблему буде вкрай складно.

Альтернативний варіант, який з відчаю пропонують авіакомпанії РФ, – «російська промисловість має навчитися проводити капітальний ремонт французьких двигунів» – виглядає в цих умовах взагалі авантюрою.