Поточна аналітика

Символ «Великого будівництва» залишається символом корупції

22 січня 2022 р. у Запоріжжі Зеленський відкрив першу частину найбільшого вантового мосту в Україні.

«Символ корупції стане символом «Великого будівництва» – уряд відновлює будівництво Запорізького моста, який почали будувати ще 15 років тому, в 2004», – так у березні 2020 р. тодішній прем’єр-міністр України Олексій Гончарук коментував підписання угоди про будівництво цього моста.

Схоже, символ «Великого будівництва» так і залишається символом корупції.

Спочатку аукціон мав відбутися 31 січня 2020 року. Проте торги перенесли на 24 лютого через скарги учасників. Після проведення етапу кваліфікації його ще раз перенесли на більш ранню дату – 4 лютого.

Усе це робилося лише задля того, щоб турецька компанія «Onur» (Onur Taahhut Tasimacilik İnsaat Ticaret Ve Sanayi Anonim Sirketi) виграла тендер на 12 млрд грн. Укравтодор, аби забезпечити перемогу турків, викинув під різними приводами з тендеру півдесятка інших українських та іноземних компаній.

У зв’язку з цим  «Ліга антитрасту» направила заяву в Антимонопольний комітет з даними про їхні антиконкурентні узгоджені дії. «Ми виявили беззаперечні докази того, що дві компанії, приймаючи участь в тендері з очікуваною вартістю 12,3 млрд.грн, узгодили свою поведінку та не конкурували між собою», – йдеться в повідомленні організації. У повідомленні зазначається, що компанії Onur та Gocay не тільки мають зв’язок через фізичну особу, яка є керівницею однієї компанії та довіреної особою голови правління іншої, а також спільно готувались до тендеру, що підтверджується однаковими метаданим окремих документів, структурними схожостями, одночасним отриманням банківських документів в одному відділенні банку, посвідченням документів у одного нотаріуса тощо.

«Онур» увійшов в дорожній картель на «Великому будівництві» з шести  фірм, що поділили між собою 67% усіх підрядів Укравтодору на ремонт і будівництво доріг. «Наші гроші» називають компанію наближеною до В.Зеленського. Так, у липні 2019 року під час візиту в Дніпро Президент Володимир Зеленський відкритим текстом запропонував першому заступнику голови обласної ради Святославу Олійнику без тендеру укласти договір з турецькою компанією на ремонт Південної об’їзної дороги.

При цьому серед постачальників щебеню «Онуру» є пов’язані зі «Слугою народу» бізнесмени. Один з найдорожчих щебенів для «Онур Таахуут» поставляє ТОВ «Брекстон» (всього за 2019 рік на 25 млн грн). Засновник фірми Сергій Доровський – це член наглядової ради ПрАТ «Рижівський гранітний кар’єр» Сергія Корявченкова, двоюрідного брата нардепа від «Слуги народу» Юрія Корявченкова, більш відомого як Юзік з Кварталу.

«Онур» також будуватиме аеродром у Дніпрі за 5,64 млрд грн, хоча за пів року до цього конкурентні торги завершилися на сумі на 30% меншій. Але влада чинила перепони для реалізації цього проекту, то ж в результаті підряд із цинічною знижкою в 1% від первиної ціни забрало ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл» без будь-якого опору з боку іншого учасника – ТОВ «Ростдорстрой» (на торги більше ніхто не прийшов).

Hubs, посилаючись на джерело в Укравтодорі, опублікував інформацію про те, що український підрозділ турецької компанії Onur «заощаджує» на якосіт матеріалів при будівництві міжнародної дороги державного значення в Полтавській області. Згідно з отриманими даними, на одній із ділянок дороги M-03, яка ремонтується за позикові гроші МБРР, компанія «Онур Конструкціон Інтернешнл» використовує кварцитовий щебінь замість якіснішого гранітного, який використовується для облаштування міжнародних доріг державного значення.

Загалом «Онур» фігурує у десятках кримінальних проваджень, що стосуються привласнення і розкрадання коштів, зокрема, шляхом завищення вартості виконаних робіт і економії на асфальтобетоні, надання неправдивих даних на тендер, підроблення документів, зловживання владою посадовими особами, самовільне видобування піску, глини, грунту, води.

Наприклад, «Онур» фігурує у справі про виграні тендери Укравтодору у Київській області за 10-15% «відкату». «Наші гроші» повідомляли, що в судових ухвалах по цій справі фігурував ще один лідер дорожнього картелю і улюбленеець «зелених» – ТОВ «Автомагістраль-Південь». Однак  у цій фірмі стверджують, що з лютого 2019 року у процесуальних документах про їхнє підприємство не згадується.

Наприкінці березня 2021 року Нацполіція почала розслідування порушень під час підписання договору на будівництво мосту у Запоріжжі за ч. 2 ст. 364 КК України (зловживання владою чи службовим становищем). За даними слідства, до договору було внесено витрати на виконання робіт, які вже були передбачені раніше, за що підрядники та субпідрядники отримували бюджетні кошти. Зокрема, правоохоронці встановили, що до договору було віднесено витрати на розбирання тимчасових будівель та споруд та вартість ресурсів від розбирання (демонтажу). Такі роботи були передбачені раніше, за що підрядники та субпідрядники отримували бюджетні кошти.

Проблема є і з вантами для цього мосту. Фахівці вважають, що приховування Укравтодором інформації щодо них може бути однією з ознак того, що заради урочистого перерізання стрічки до певної дати ініціатори «Великого будівництва» готові пожертвувати безпекою. За словами експертів, на тлі проблематичності вант навіть підробка проекту і будівництво по новій, наспіх зліпленій технічній документації, що не пройшла державну експертизу, виглядає «дрібним непорозумінням».

В Укравтодорі неодноразово заявляли, що «ставлять перед собою амбітну ціль» – завершити будівництво мосту у Запоріжжі за два роки, а пріоритетним завданням на 2021 рік є відкриття руху одним із проїздів вантового мосту.

Міст не відкрили, як це уявлялося Зеленському, до 30-річчя Незалежності України. Тому 22 серпня 2021 р. на мосту повісили величезний синьо-жовтий прапор (41х30 метрів). Але вже ввечері наступного дня через пориви вітру прапор почав рватися і до темряви його вже взагалі не було на мосту.

Обіцялося, що всі роботи на мосту, включно й укладання автомагістралі, мають будуть завершені до кінця 2021 року. Однак наприкінці грудня 2021 р. у Службі автошляхів Запорізької області повідомили, що відкрити до кінця цього року новий шляхопровід не встигнуть.

То ж верхову частину мосту відкрили лише 22 січня. «Сьогодні в Запоріжжі ми бачимо живий доказ того, що разом ми все можемо, ми сильніші. Разом можемо набагато краще. Разом можемо більше», – наголосив Володимир Зеленський.

І це правда. Такого безпрецедентного рівня корупції і зловживань Україна не бачила з часів Януковича з його підготовкою до Євро-2012. «Зелені» виявилися здібними учнями.