Поточна аналітика

Рішення РНБОУ на тлі негативних результатів у забезпеченні армії

Президент України Володимир Зеленський підписав указ, яким увів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 11 березня 2021 року «Про основні показники державного оборонного замовлення на 2021 рік та 2022, 2023 роки» для задоволення потреб із забезпечення національної безпеки і оборони.

Згідно з рішенням РНБО, уряд має забезпечити фінансування оборонного замовлення на поточний рік у повному обсязі, не допускаючи зменшення видатків державного бюджету, та пріоритетних проектів, зокрема з розвитку ракетного озброєння, яке має здійснюватися виключно за рахунок загального фонду держбюджету.

Між тим, динаміка нарощування фінансування військових потреб і особливо модернізації озброєнь, яка була досягнута нами у 2014-2019 роках, сьогодні втрачена.

За президентства П.Порошенка витрати на армію зросли від 15,2 млрд. грн. у 2014 р. – до 101,4 млрд. грн. у 2019 р., тобто у 6,67 рази.

Загальні видатки на Міноборони зросли з 26,5 млрд. грн. у 2014 році до 102 млрд. грн. у 2019 році, тобто більш як у чотири рази.

Всього ж, за словами екс-секретаря Ради національної безпеки та оборони О.Турчинова, від початку російської агресії у 2014 році фінансування оборонного сектору України збільшилось у 19,5 разів. У 2019 р. було поставлено на озброєння ЗСУ як мінімум до 20 нових зразків озброєння.

Тому 117,5 млрд. грн. (2,9% ВВП) витрати на Міноборони у 2020 р. є продовженням традиції, закладеної урядами Порошенка.

Однак влада Зеленського не спромоглася дотримуватися цих темпів. Процеси, які нині відбуваються в армії, нагадують 2010-2013 роки, коли внаслідок зовнішнього управління з РФ армія свідомо доводилася до жалюгідного стану. Зеленський знову повертає нас до часів Саламатіна.

Сьогодні недофінансовано або й припинене фінансування окремих стратегічно важливих напрямків. Державне оборонне замовлення на 2020 рік в Україні було зірване, оборонний бюджет не виконано.

У 2020 р. на 1,7 млрд грн було недофінансовано заплановані видатки на Міноборони (120,03 млрд грн із 121,7 млрд грн), зокрема – на 125 млн менше запланованих було профінансовано будівництво і придбання житла для військових, на 110 млн грн менше надійшло на закупівлю та модернізацію озброєнь, 1,35 млрд грн заощаджено на забезпеченні діяльності ЗСУ. Суттєво недофінансовано заходи зі зменшення негативного впливу вибухонебезпечних предметів (протимінна діяльність).

Таким чином, діяльність чинної влади несе пряму загрозу обороноздатності країни.

І жодні правильно виписані рішення РНБОУ не можуть замінити реальні результати у оборонній сфері, – якими, ця влада, на жаль, не може похизуватися.

Кордун О. О., директор Європейського інституту,

науковий співробітник Інституту всесвітньої історії  НАН України