
Уведення в дію Указом Президента Рішення РНБО про санкції щодо проросійських каналів має стати початком системного оновлення інформаційного законодавства в частині посилення запобіжників проти дезінформації і пропаганди країни-агресора на території України.
Необхідне ухвалення пакету законопроектів з питань інформаційної безпеки держави. Частина таких проектів вже зареєстрована у ВРУ, частину необхідно розробити.
До прикладу, ще влітку депутати від фракції «ЄС» (свої підписи під проектом поставили і представники «Голосу» та СН) зареєстрували проект Закону про внесення змін до статті 110 Кримінального кодексу України (№3956 від 04.08.2020), яким передбачається запровадити кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років з конфіскацією майна або без такої за «публічні заяви про належність території України або частини території України іноземній державі, а також публічне заперечення суверенітету України».
Ще один законопроект – №4087, зареєстрований депутатами від «ЄС» 14.09.2020 року, – проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності представників влади за публічне заперечення тимчасової окупації частини території України Російською Федерацією, а також за порушення заборон щодо встановлення зв’язків і взаємодії з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території України, – також встановлює кримінальну відповідальність за інформаційні злочини проти України. Правда, чомусь ці проекти 2 лютого 2021 року були зняті з розгляду, при тому, що саме такі проекти здатні суттєво «підкоригувати» контент багатьох ЗМІ і повідомлень в соцмережах.
Ще одна група законопроектів інформаційного пакету має бути пов’язана з використанням символіки країни-агресора.
Зокрема, 3 лютого ц.р. депутатами від «ЄС», іншими патріотично налаштованими законодавцями був зареєстрований проект Закону №5007 про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо підвідомчості справ, які стосуються виготовлення та пропаганди георгіївської (гвардійської) стрічки. Цей законопроект вдосконалює механізм притягнення до відповідальності за використання символіки країни-агресора.
Значна частина законопроектів з питань національної безпеки ще має бути розроблена, у тому числі щодо внесення змін до законів про інформацію, які б обмежили можливості для ворожої до України російської пропаганди. Це і включення в ефіри каналів осіб, які ретранслюють ворожі Україні посили, це і інтерв’ю «імперців», сепаратистів, зрадників України (як приклад, інтерв’ю Гіркіна, Азарова, ін.), це і конкретні обмеження щодо контенту: образа честі і гідності воїнів, які воювали в АТО-ООС, розпалювання міжрегіональної ненависті тощо.
Подібна практика – це жодним чином не обмеження свободи слова, це відповідь на виклик, який постав не лише перед Україною, а й перед США, країнами ЄС, – виклик на спроби Росії з допомогою цілої армії проплачених ЗМІ, ботів вести повноцінну війну проти європейських цінностей.